Ford tria Almussafes per a fabricar la nova generació de vehicles elèctrics a partir de 2025

La direcció de la multinacional adjudica a la factoria valenciana la producció a Europa dels nous models després de mesos d'incertesa

Logo de Ford en l'entrada de la fàbrica, a 22 de juny de 2022, a Almussafes, València, Comunitat Valenciana, (Espanya).
Logo de Ford en l'entrada de la fàbrica, a 22 de juny de 2022, a Almussafes, València, Comunitat Valenciana, (Espanya). / Jorge Gil (Europa Press)

Detroit continua confiant en la seua planta valenciana. La direcció de Ford ha triat finalment la factoria d'Almussafes per a desenvolupar a Europa els models nous de vehicles elèctrics a partir de 2025. Ho ha confirmat la mateixa multinacional aquest dimecres, poc després que la ministra d'Indústria, Reyes Maroto, fera pública la notícia al Congrés. Amb l'adjudicació de la plataforma, que permetrà fabricar les noves generacions de cotxes, la marca de l'oval fa un "altre pas important cap a un futur elèctric", segons apunta en un comunicat de premsa difós cap al migdia. I en aquest sentit, Almussafes s'ha perfilat com la "planta preferida per a acoblar vehicles basats en una arquitectura de vehicles elèctrics de nova generació pròpia de Ford" per davant de Saarlouis, que era l'altra candidata.

La decisió assegura així la producció de la fàbrica valenciana durant els pròxims anys i aclareix la incertesa que envoltava el seu futur, almenys, en part. Ford ha decidit que a partir del 2030 tots els seus vehicles seran elèctrics. I de moment, la multinacional ja havia anunciat projectes: el març va adjudicar la fabricació de set nous vehicles elèctrics entre turismes i vehicles comercials a Colònia (Alemanya) i a Craiova (Romania). En aquest context, va anticipar que al mes de juny triaria entre Almussafes i Saarlouis per a produir els nous models. La disjuntiva va disparar les alarmes en els dos territoris. Amb avantatges en els dos casos i unes dades prou semblants en molts aspectes, les dues plantes han hagut de presentar acords laborals per l'electrificació per a ajudar que la decisió es decantara de la seua banda.

Finalment, la producció de la nova generació de vehicles elèctrics viatjarà a la Ribera Baixa i garanteix el futur de les vora 6.000 persones que té en plantilla, així com dels milers de treballs indirectes que genera en les empreses auxiliars. 

"Portar la nostra arquitectura completament nova de vehicles elèctrics a València ens ajudarà a construir un negoci rendible a Europa, assegurar ús d'alt valor i augmentar l'oferta de Ford de vehicles elèctrics premium, d'alt rendiment i totalment connectats que satisfacen la demanda dels clients europeus" ha apuntat la companyia amb seu a Detroit en el comunicat emés aquest dimecres.

El president de Ford Europa i director de Transformació i Qualitat, Stuart Rowley, ha comparegut en roda de premsa per a donar més detalls sobre el nou full de ruta de la companyia, però no ha especificat quins models concrets són els que es produiran a la factoria valenciana. Sí que ha concretat que la fabricació dels nous cotxes es posarà en marxa a mitjan dècada, cap al 2025, i que seran "innovadors vehicles elèctrics i connectats".

L'adjudicació a Almussafes s'ha dut a terme, segons ha dit, després d'un "complex" procés en el qual han atés criteris "estratègics, tècnics i financers". I ha ressaltat la "transparència i claredat" amb què s'ha desenvolupat l'elecció per part de l'empresa, que ha comportat llargues consultes amb les dues factories implicades en la selecció durant prop de sis mesos. Així mateix, el màxim dirigent de Ford Europa ha reiterat, com ja va avançar al maig, que els "pròxims passos" seran, no obstant això, "reestructurar" tant la fàbrica d'Almussafes com la de Saarlouis. I ho ha justificat amb el fet que el procés per a la producció de vehicles elèctrics requereix "menys treballadors" que la fabricació d'un model tradicional.

Sense tancaments però amb retallades

Ford havia tractat de llevar pressió a les dues plantes durant els últims mesos. Rowley va assegurar al febrer  en un comunicat que l’elecció d’una o d'altra planta no significaria el tancament de la descartada. També va dir que és previsible que tant la fàbrica d'Almussafes, com també la factoria de Saarlouis hagen de sotmetre's a un "redimensionament de l'estructura actual", independentment de quina de les dues siga l'adjudicatària de la producció de la plataforma de la nova generació de vehicles elèctrics a Europa.

Aquest dimecres el dirigent de Ford Europa ha confirmat que ara per ara no hi ha cap pla industrial damunt la taula per a la factoria alemanya més enllà de 2025, quan cessarà la producció del model Focus. Sí que s'ha obert, ha explicat, un procediment per a buscar "noves oportunitats" per a aquesta instal·lació, tot i que no ha concretat més detalls.

Almussafes respira alleujada

La decisió d'enviar a la planta valenciana la producció dels nous vehicles elèctrics no és fútil. Almussafes, un poble eminentment agrari, va canviar de dalt a baix amb l’arribada de Ford en la dècada dels 70 del segle passat. I gràcies a la factoria paral·lelament ho va fer també la Comunitat Valenciana. Actualment, la població té vora 9.000 habitants, la meitat de la població activa treballa al polígon Joan Carles I (on està Ford) i el 50% del pressupost municipal arriba directament de l’activitat de la fàbrica. La planta dona treball directe a unes 6.500 persones i indirecte a més de 25.000. Saarlouis, mentrestant, es queda de moment sense inversions en mobilitat elèctrica, si més no, que es coneguen públicament. La planta alemanya té 7.000 treballadors directes i la indústria auxiliar dona ocupació a 42.500 persones més. Des que s'hi va instal·lar Ford, el 1970, és el motor de l’economia regional.

Ací autoritats, patronal, clúster de l'automoció i la mateixa factoria d'Almussafes respiren alleujades per haver vençut el pols a la candidata germànica i es feliciten per una decisió que no només beneficia al sector, sinó que té impacte sobre tota l'economia valenciana. El comité d'empresa i la cúpula directiva local de la planta automobilística són unànimes en la valoració: hi ha futur. Almenys, en la pròxima dècada.

UGT Ford, el sindicat majoritari, ha celebrat que hi haurà càrrega de feina per als deu anys vinents, com a mínim. En un comunicat dirigit als treballadors afiliats de la planta, l'entitat assegura que la decisió portarà amb si una profunda transformació cap a noves tecnologies i formes de fabricació que haurà de dur-se a terme durant els dos primers anys, fins que es produïsca el llançament del primer vehicle elèctric l'any 2025. I assenyala que d'ací a poc només fabricaran el Kuga, per la qual cosa caldrà negociar com i quan es desenvolupa la transformació, quin volum d'ocupació es requerirà en el futur i el redimensionament de la plantilla.

D'altra banda, l'Associació Valenciana d'Indústries de l'Automoció (AVIA) s'ha mostrat satisfeta per l'aposta de Ford per Almussafes i ha remarcat que beneficiarà a prop de 25.000 famílies. A més, consolida el territori com a referent en mobilitat elèctrica i sostenible i pol d'inversió tecnològic i suposa un baló d'oxigen per al conjunt de la indústria valenciana, no sols per al sector de l'automòbil, segons ha valorat la presidenta d'AVIA, Mónica Alegre.

Capacitat transformadora i treball de qualitat

La importància de la planta valenciana concita unanimitat. Treball de qualitat, pes al PIB i a les exportacions i punt tractor de la inversió en R+D+i. Almussafes és un referent en diversos aspectes, dins i fora de la Comunitat Valenciana.

Ford Almussafes en xifres
Ford Almussafes en xifres / Marta Pascual

El president de la patronal autonòmica CEV, Salvador Navarro, remarca en declaracions en À Punt NTC la capacitat transformadora que ha tingut Ford per al sector industrial i per a tota l’economia valenciana i assegura que l'aposta per Almussafes per a fabricar vehicles elèctrics reforça el sector automobilístic no només en el teixit valencià, sinó també en clau nacional i europea. En la mateixa línia s'ha pronunciat el president de la Cambra de Comerç de València, José Vicente Morata, que ha afirmat que la Comunitat Valenciana es converteix el centre d'atracció d'empreses tecnològiques.

La secretària general de CCOO PV, Ana García, ha posat l’accent en el treball de qualitat que ha generat històricament Ford Almussafes i que ara, gràcies a l'aposta de la multinacional per la factoria valenciana, podrà continuar mantenint-se. "Dona estabilitat a l'economia i a la societat valenciana", ha apuntat. UGT-PV, per la seua banda, recorda que el 17% del PIB de la Comunitat Valenciana és Ford Almussafes i que el 21% de les exportacions valencianes són vehicles procedents d'aquesta planta.

Volkswagen com a aliat

El 10 de juny de l'any 2020, el grup Volkswagen i Ford Motor Company van signar un acord que aprofundia en la seua "aliança global" per a Europa. Un acord que parlava de la fabricació del vehicle elèctric que Ford preveu fabricar a Europa. Una aliança que s'ha vist com un reforç de la posició de Ford Almussafes en aquest tetris productiu mundial, arran de l'anunci del fabricant alemany que construirà a Sagunt la primera gigafactoria de bateries elèctriques d'Espanya.

També et pot interessar