Ford Almussafes i el comité d'empresa aborden el redisseny del negoci
A partir de 2030 tots els vehicles de la companyia seran elèctrics
La direcció de Ford Almussafes s'ha reunit aquest dilluns amb els sindicats per a tractar sobre el futur de la fàbrica. La direcció ha presentat als sindicats un balanç del negoci a Europa des que es va iniciar la reestructuració d'operacions de vehicles i motors en 2018. Unes dades que són "confidencials" de la situació.
En aquest sentit, la direcció local i el comité d'empresa crearan una taula de negociació que tracte el futur d'aquesta planta, davant del redisseny del negoci a Europa, segons ha informat el secretari del Comité d’Empresa i portaveu de la UGT, José Luis Parra. Han acordat mantindre una periodicitat setmanal. Així, la pròxima reunió podria ser per a després del pont, si bé encara no hi ha data exacta. La planta valenciana vol tindre "la millor carta de presentació possible" quan Ford prenga les decisions sobre les plantes europees, ha destacat Parra.
Unes negociacions que es preveuen "complicades", degut al context actual. A partir de 2030 tots els vehicles Ford seran elèctrics, i fins ara l'única aposta per un vehicle cent per cent elèctric l'han feta a Colònia (Alemanya) amb una plataforma per a aquests vehicles dins de l'acord amb Volkswagen.
A partir de 2030 tots els vehicles Ford seran elèctrics, i fins al moment l'única aposta per un vehicle 100% elèctric s'ha fet en Colònia (Alemanya) amb una plataforma per a aquests vehicles dins de l'acord amb Volkswagen.
La UGT recorda que en la recerca de rendibilitat apostarà per fabricar menys models i diferents als coneguts fins ara, cosa que obri "un escenari complex". Damunt de la taula es plantegen algunes qüestions relatives al manteniment de les quatre plantes de vehicles que Ford té a Europa, així com les plantilles i l'impacte de l'acord entre Ford i Volkswagen. "Quin Ford tindrem a Europa a partir de 2024?", planteja el sindicat.
Segons ha recordat, Ford va anunciar fa tres anys una reestructuració del seu negoci a nivell mundial que impactaria Europa amb els condicionants d'obtindre marges de rendibilitat, apostant per la transformació cap a models híbrids i elèctrics. Des de llavors, hi ha hagut anuncis de tancament de plantes a Rússia, el Regne Unit i França i diverses reestructuracions de plantilla.
En els últims tres anys, la planta valenciana –que té 6.728 treballadors– ha viscut successius ajustos d'ocupació per a adaptar-se a la demanda que van continuar durant tot 2019 i que es van aguditzar amb l'arribada de la pandèmia al març de 2020.
Des de llavors, Almussafes ha encadenat processos d'ERTO de manera consecutiva, tant per la baixada de la demanda com per l'escassetat de semiconductors.
El nou ERTO arranca aquest dilluns
La factoria valenciana de Ford ha començat a aplicar aquest dilluns el nou ERTO. Estarà en vigor durant l'últim trimestre de l'any, dins d'un escenari d'incertesa respecte al redisseny del negoci de la multinacional a Europa i a com impactarà en les plantes.
L'ERTO, de 33 dies per a la planta de vehicles i de 15 per a la de motors, amb una vigència del 4 d'octubre al 23 de desembre de 2021, s'ha posat en marxa en el torn de nit i està motivat per la falta de subministrament de peces, una situació que afecta totes les plantes d'Europa.
Entre juliol i setembre un altre ERTO va afectar més de 6.000 treballadors a Almussafes. Es va eliminar el torn de nit fins a l'octubre i es van deixar de produir 26.000 vehicles i 30.000 motors entre juliol i setembre.