Almussafes i Saarlouis: la carrera pel cotxe elèctric de Ford a Europa

La direcció de la multinacional ha donat de termini fins aquest dijous per a aconseguir un acord laboral amb els sindicats que facilite la competitivitat de la planta i l'arribada de nous projectes.

Ford Almussafes VS. Ford Saarlouis
Ford Almussafes VS. Ford Saarlouis / Marta Galindo

Ford Almussafes juga aquests dies una partida molt important per al seu futur. Està en joc l'assignació dels nous models de cotxes elèctrics. La direcció de la multinacional ha donat de termini fins aquest dijous per aconseguir un acord laboral amb els sindicats que facilite la competitivitat de la planta i l'arribada de nous projectes. Ford triarà entre la planta valenciana i la factoria de Saarlouis (Alemanya) i ho farà en funció del projecte sobre les condicions laborals que presente cada planta aquest dijous. UGT, el sindicat majoritari a la Ford d'Almussafes, s'ha traslladat a Colònia, seu de Ford Europa, per a tractar de tancar un pacte. El sindicat planteja un acord a quatre o cinc anys en què està disposat a parlar de mesures de flexibilitat i de moderació salarial. La multinacional adjudicarà més d'un model elèctric, però la xifra exacta encara no s'ha concretat, segons fonts de la factoria.

Almussafes és un pol econòmic molt important per a l’economia i el mercat laboral valencià. El sector de l'automoció, que ha anat creixent de la mà de la planta valenciana de Ford, aporta més del 12% al PIB autonòmic, dona treball a més de 30.000 persones i representen el 18% de les exportacions totals de la Comunitat Valenciana.

Una història entrecreuada

La història de les dues plantes s'ha creuat en moltes ocasions i en altres ha anat en paral·lel. Almussafes es va inaugurar en 1976 i Saarlouis va començar a funcionar en 1970. La multinacional, per exemple, va adjudicar a la factoria valenciana la fabricació en 2005 del Focus, projecte que va compartir amb Saarlouis, principal centre de fabricació d'aquest model.

Ford Almussafes vs. Ford Saarlouis: condicions laborals
Ford Almussafes vs. Ford Saarlouis: condicions laborals / Marta Galindo

Alguns aspectes a tindre en compte poden semblar avantatges per a una planta o l'altra . Almussafes fabrica actualment cinc models diferents de vehicles i durant la seua trajectòria s'ha defensat com una planta flexible i polivalent. Saarlouis fabrica dos models ara. Els costos laborals, també són més baixos a la planta valenciana que a la factoria alemanya, on el salari mitjà és un 33% major.

Per contra, la planta valenciana encara no disposa del corredor mediterrani per a traslladar la mercaderia a la resta del continent. I Saarlouis s'ubica al centre d'Europa, i al mateix país que la seu de Ford al continent.A Saarlouis, d'altra banda, la companyia xinesa Svolt Energy Technology construeix una fàbrica de bateries elèctriques. Mentrestant, la que es pretén construir a Espanya no té ubicació, tot i que València aspira a rebre-la, el projecte no té concreció ni data.

La indústria auxiliar parla del moment "clau" en 45 anys

Les empreses auxiliars també recorden la seua dependència de Ford. Un centenar d’empreses que sumen 25.000 llocs de treball. La patronal AVIA per això demana a les administracions que intensifiquen el treball per ajudar a guanyar aquesta partida, en la seua opinió el moment més important en més de 45 anys d’història a la Comunitat Valenciana. I remarquen que la productivitat és la clau.

Almussafes demana garantir el futur del qual depenen moltes coses

Almussafes, que va canviar el paisatge agrari per un eminentment industrial a partir del moment que la multinacional s'hi va instal·lar en 1976, té clara la importància de la planta. També que la convivència no sempre ha sigut fàcil. Un veí d’Almussafes, i extreballador de Ford, recorda que la multinacional “sempre” ha amenaçat quan volia aconseguir alguna cosa. “Aquesta pressió és perquè els sindicats cedisquen i accepten part de les condicions que vol Ford”, opina. “Si volguera anar-se’n, se n’haguera anat ja, no avisaria”, afig.

En un sentit semblant es pronunciava aquest dimecres Antonio, veí també d’Almussafes i jubilat de Ford. Antonio és optimista, creu que els sindicats aconseguiran un acord que facilite el futur de la planta i recorda el fort impacte en el PIB i en el mercat laboral que tindria que la planta desapareguera.

Enrique, per la seua banda, recorda que més de la meitat dels veïns treballen a la planta automobilística. “El poble lluitarà perquè es quede el màxim possible”, ha resumit. “Gran part del poble depén de la Ford”, resumeix una jove veïna. “Repercuteix molt en l'àmbit dels serveis i l’Ajuntament pot oferir moltíssimes coses ací”, completa. La jove aposta perquè l’Ajuntament, la Generalitat i el govern central s'esforcen a mantindre la planta.

El govern valencià ha mantingut històricament una relació molt estreta amb la planta d'Almussafes, conscient de la seua importància com a motor de riquesa. En aquest context, i sobre la situació a què s'enfronta ara la planta, el president de la Generalitat, Ximo Puig, ha llançat cada vegada que se li pregunta un missatge de confiança. Puig considera que la planta d’Almussafes té qualitats competitives per a pujar al carro d’aquesta reconversió i mantindre l'activitat els pròxims anys. “Sembla clar que la companyia seguirà a Europa i la planta de la Comunitat Valenciana seguirà posicionada per a mantindre l’activitat, la Generalitat estarà al costat de Ford Almussafes”, va resumir el cap del Consell el passat octubre.

El que és ben cert és que Ford ja ha ficat data a la revolució. La multinacional afirma que a mitjans de 2026 "el cent per cent de la seua gamma de turismes a Europa tindrà una versió zero emissions, totalment elèctrica o híbrida endollable; en 2030, passarà a ser totalment elèctrica".

La versió dels alemanys

A Alemanya, la incertesa no és menor ni menys esgotadora. La indústria automobilística és la més important en la regió de Saarland, després del tancament de les mines de carbó i de les retallades en les acereries. Aporta el 50% al PIB regional. "No m'ho puc imaginar. Si tanquen, les conseqüències seran fatals", resumeix una veïna de Saarlouis. "Seria catastròfic perquè no hi ha suficient treball per a la gent", agrega una altra. L'alcalde de Saarlouis, Peter Demmen, remarca aquesta importància de la planta: "Els llocs de treball són importants per a la ciutat, la regió i el país", explica. 

En una entrevista en la televisió alemanya SR, l'expert en la indústria Stefan Bratzel, veu poques possibilitats que ni Almussafes ni Saarlouis sobrevisquen. El professor i expert assegura que Ford va endarrerit en la mobilitat elèctrica. "És necessari que succeïsca alguna cosa amb urgència si Ford vol continuar sent un jugador rellevant a Europa. Si la companyia no aconsegueix afermar-se en el continent pel que fa a l'electromobilitat, llavors és fins i tot concebible que Ford puga retirar-se per complet d'Europa", adverteix.

També et pot interessar