Patrick Wiermer: "Els treballadors de Ford Saarlouis també han patit molt en els últims anys"

El periodista alemany destaca la retallada de 1.600 llocs de treball a la planta que competeix amb Almussafes, el principal motor industrial a la regió de Saarland, on l'automòbil aporta el 50% del PIB

27.01.2021 | Entrevista LNM Patrick Wiermer

La plantilla de Ford Almussafes té els ulls posats a Colònia. El futur de milers de llocs de treball depén, en bona part, que la multinacional accepte el pla de reestructuració que proposen els màxims representants del comité d'empresa, que lidera la UGT, per a garantir la fabricació dels futurs models elèctrics. Competeix la planta valenciana amb la que Ford té a Saarlouis, (Alemanya), unes instal·lacions molt similars per dimensions, impacte econòmic en la regió... i en les retallades que s'han aplicat a la plantilla en els últims anys de pandèmia, dèficit de semiconductors i caiguda de les vendes. Ho ha explicat a Les notícies del matí Patrick Wiermer, periodista de SR, la televisió pública de Saarland, la regió on està la planta alemanya.

"Els treballadors de Saarlouis també han patit molt en els últims anys" ha contat en els micròfons d'À Punt, on ha recordat que s'han suprimit 1.600 llocs de treball de la planta alemanya -600 dels quals l'any passat- que també ha llevat el torn de nit i des de gener té més gent en jornada parcial que a temps complet. "Es nota que ja està pagant la crisi", ha explicat Wiermer.

Ara mateix Saarlouis fabrica dos models de Ford, el Focus i el Focus ST i que manquen de garanties de continuïtat més allà de 2025. Les vendes han patit una forta caiguda durant la pandèmia i pel descens general de les exportacions al Regne Unit des del Brexit, que ha baixat.

La plantilla [de Sarlouis] ja està pagant la crisi

"El sindicat més gran diu que Ford no pot permetre's el tancament, per la reputació de la marca en el mercat alemany, però aquest és un argument molt fluix i pensem que al final hi haurà retallades de drets", adverteix Wiermer.

42.000 llocs de treball vinculats i 50% del PIB de la regió

En realitat, amb el tancament de les mineries i després de les retallades a les acereries, les instal·lacions de Ford a Saarlouis esdevenen la planta industrial més important de la regió. Dona faena a 5.000 treballadors directes i 2.000 indirectes, amb un sou mínim de 38.000 euros, un 30% més que en la planta valenciana. No obstant això, l'impacte a la regió de la indústria de l'automòbil vinculada a Ford és major: "En total parlem de 42.000 llocs de treball, 200 empreses i vint projectes de recerca en tecnologia de l'automòbil", recorda el periodista alemany, que destaca que aquesta indústria aporta 16.000 milions anuals a la regió, el 50% del PIB.

També hi ha inversions i propostes de concessió del govern regional alemany per a seduir els amos de la multinacional a Detroit, i un pla en estudi per a vincular-se a una mega factoria de bateries que ja està en obres, tot i que encara no ha tancat el contracte amb Ford i ha rebut certa contestació popular per l'impacte ambiental.

Ací no hi ha un debat públic. Les negociacions i els acords s'estan fent en clandestí

No obstant això, hi ha una gran diferència entre Almussafes i Saarlouis. "Ací no hi ha un debat públic" -adverteix Wiermer- "no ens donen molta informació en Ford, hi ha un silencia absolut, sindicats, directius, polítics... estan tots desapareguts, no contesten les nostres preguntes, les negociacions i els acords s'estan fent en clandestí".

Tot i l'atenció mediàtica, en opinió del periodista alemany la planta de Saarlouis mira el conflicte encara de reüll, sense la urgència que s'experimenta ara mateix a la planta d'Almussafes. "Estem molt acostumats i per això no hi ha tanta pressió hui. S'ha d'esperar a l'estiu per a una decisió final i per això la tensió és menor", ha manifestat a Les notícies del matí.

També et pot interessar