Vilaplana declara que Mazón atenia telefonades al Ventorro i que no feia la sensació de tindre pressa quan van separar-se
La periodista ha hagut de travessar un núvol de periodistes per a accedir al recinte judicial, on està citada a declarar com a testimoni en la causa penal sobre la gestió de la dana
Maribel Vilaplana ha confirmat que el president, Carlos Mazón, no estava incomunicat durant la llarga sobretaula que van compartir en el Ventorro, que ha concretat que va arrancar a les 15 hores i va acabar vora quatre hores després, a les 18:45 hores.
La periodista, que declara este dilluns com a testimoni al jutjat d'instrucció 3 de Catarroja en la causa penal sobre la gestió de la dana, ha explicat que el president estava "constantment" escrivint al mòbil i que va interrompre el dinar en diverses ocasions per a atendre telefonades. En un moment, fins i tot, l'amo del Ventorro va interrompre'ls per a entregar Mazón un sobre, a fi que firmara uns papers. Tot va passar en un reservat a la primera planta del restaurant, amb l'amo de l'establiment com a únic testimoni, segons han ha explicat la periodista i han confirmat a À Punt fons presents durant la seua declaració.
Vilaplana assegura que malgrat les telefonades no va fer sensació d'urgència i que quan es van separar a l'aparcament no va fer l'efecte de tindre pressa.
A preguntes de la jutgessa, Vilaplana ha assegurat que no va sentir res de les converses de Mazón amb tercers. Que el president s'alçava i s'apartava de la informadora per a atendre eixes telefonades. I que en cap moment li va parlar de l'alerta meteorològica ni la gestió d'esta. "Mai em comenta res d'eixes telefonades" ha afirmat la periodista, que assegura no haver escoltat en cap moment referències a la dana, el Cecopi o les pluges torrencials que ja inundaven algunes localitats.
"S'apartava quan li sonava el mòbil", ha assegurat. Diu que li preguntava si volia que es retirara, però ell li responia que no es preocupara. "Jo tinc la percepció de sentir-li poc parlar. Ell estaria més sentint que parlant", ha afirmat.
Vilaplana ha romput a plorar quan ha mostrat la lletrada el missatge sobre les inundacions d'Utiel (un reel d'Instagram d'À Punt) que s'ha especulat que podria haver mostrat a Mazón. La periodista ha declarat que va rebre'l en un xat familiar, a través de l'exmarit, i que malgrat haver reaccionat amb una emoticona de sorpresa no va obrir el l'enllaç. "Em turmenta no haver obert eixe link perquè si l'haguera vist abans, haguera dit... 'ostres'", ha manifestat a la magistrada, que l'ha oferit interrompre la declaració en diverses ocasions, quan Vilaplana s'ha vingut avall.
No aporta el tiquet de l'aparcament
Vilaplana no ha aportat el tiquet de l'aparcament fins a on suposadament el va acompanyar Mazón, després del dinar, quan ja eren les 18:45 hores, el qual l'havia reclamat la magistrada. Assegura que no el té i que encara no l'ha pogut aconseguir, malgrat la mediació d'una amiga amb el pàrquing. Diu que ha autoritzat l'empresa perquè recupere el comprovant del —que ha indicat que va fer amb la targeta— a través de la matrícula del seu vehicle.
La titular del jutjat d'instrucció número 3 de Catarroja ha citat Vilaplana a les 09:30 hores com a testimoni, amb l'obligació de dir la veritat, per a “oferir detalls o matisos que podran resultar d'interés per a la investigació” i concretament sobre “el procés seguit la vesprada del 29 d'octubre en la presa de decisions, que és l'objecte de la investigació penal en curs”.
La citació la va ordenar l'Audiència de València, que va estimar el recurs d'una acusació particular contra la decisió de la magistrada Núria Pérez Tobarra de no cridar-la al jutjat. La secció segona de l'Audiència va tindre en compte la carta difosa per la periodista el 5 setembre, mes i mig després que la jutgessa confirmara el rebuig a la petició de citar-la (el 16 de juny).
En aquella missiva Vilaplana assegurava que va estar en el restaurant amb el cap del Consell des de les 15:00 hores —just quan la Generalitat estava demanant intervenció de la Unitat Militar d'Emergències a Utiel— i que va abandonar l'establiment entre les 18:30 i les 18:45 hores. Mesos abans, l'entorn de la periodista havia anticipat que Mazón i Vilaplana havien abandonat el local vora les 17:30 hores. En aquell moment Presidència mantenia que el cap del Consell havia anat del restaurant cap al Palau de la Generalitat a partir de les 18 hores.
La carta desmentia eixes versions, però al mateix temps, obviava un detall clau, el fet que Mazón l'hauria acompanyada al pàrquing on tenia el cotxe, vora les 18:45 h, una seqüència temporal que encara retardava més l'arribada del president al Palau, en plena crisi per la dana. El passat divendres, la jutgessa va requerir a la periodista que aportara en la declaració d'este dilluns el tiquet de l'aparcament.
Dissabte, la periodista va ser atesa a l'hospital d'un quadre d'ansietat just després que el Levante-EMV publicara que, a les 17:40 hores, li hauria mostrat al president de la Generalitat a El Ventorro una publicació de les xarxes socials d'À Punt que reflectia la greu situació que es vivia des del migdia a Utiel. El vídeo es va llançar a les 17:07 h, però les imatges ja s'havien emés en la televisió a les 14:10 h en l'NTC migdia. L'entorn de Vilaplana va desmentir després que l'haguera mostrat el vídeo al president.