Atraca a Sagunt un vaixell amb gas noliejat per Gazprom, però sense bandera russa

L'Energy Intelligence, llogat per l'empresa russa, però amb bandera de les illes Marshall, descarregarà 160.000 metres cúbics de gas natural liquat en la regasificadora de Sagunt

Imatge del vaixell Energy Intelligence atracant al Port de Sagunt, a primera hora del matí d'aquest diumenge
Imatge del vaixell Energy Intelligence atracant al Port de Sagunt, a primera hora del matí d'aquest diumenge / Xavier Carrau

A primera hora del matí d'aquest diumenge ha atracat al port de Sagunt (Camp de Morvedre) un vaixell procedent del Camerun amb gas natural liquat llogat per l'empresa gasística russa Gazprom. Segons l'Autoritat Portuària de València (APV), el vaixell no està subjecte a cap de les restriccions dictades per la Unió Europea amb motiu de la guerra d'Ucraïna perquè no és de bandera russa i el seu carregament no és d'origen rus. No obstant això, una part de la transacció econòmica de l'operació anirà a parar a Gazprom. Al recinte portuari s'ha reforçat la vigilància. La policia portuària controla els accessos a la zona i a l'interior, és la Guàrdia Civil qui patrulla el moll.

El vaixell Energy Intelligence, amb pavelló de les illes Marshall, descarregarà a partir del migdia 160.000 metres cúbics de gas natural liquat (GNL) a la regasificadora de Sagunt (Saggas), des d'on es distribuirà a Naturgy i Gas Repsol. Després de consultar els ministeris d'Indústria i d'Afers Estrangers, "va quedar clar que el vaixell no està subjecte a cap restricció", segons indiquen fonts de l'entorn portuari.

Per tant, afigen, "és un vaixell que navega de manera legal i serà atés a Espanya perquè entrarà en aigües espanyoles i s'atendrà com un vaixell normal".

Restriccions en les entrades a ports dels vaixells russos

Segons les mateixes fonts, a partir del 17 d'abril de 2022 queda prohibida l'entrada a port de tot vaixell de pavelló rus, inclosos en l'àmbit d'aplicació general dels convenis Solas, Marpol i Línies de Càrrega, i també als vaixells i embarcacions d'esbarjo.

La prohibició d'entrades a port de vaixells de pavelló rus té algunes possibles excepcions, com ser embarcacions que requereixen assistència o busquen refugi, o aquelles que abans de la data de la prohibició ja es trobaven en ports o instal·lacions nàutiques a Espanya.

També hi ha situacions en les quals es permet l'accés d'un vaixell de pavelló rus a port, sota autorització de les autoritats competents, si és necessari per a la compra, importació o transport de gas natural i petroli, entre altres productes, segons les fonts.

"El port no decideix res, ho fa en funció de la normativa vigent que hi cal aplicar", han assenyalat des de l'APV, que han indicat que "no pot prohibir a ningú que navega de manera legal".

La planta de Saggas, gestionada per Enagás, atén les tasques de descàrrega del gas liquat dels vaixells que arriben a Sagunt i aboca el producte una vegada reconvertit en gas a la xarxa de gasoductes a mesura que és necessari.

Es tracta d'un negoci regulat per al qual la regasificadora de Sagunt no exerceix cap activitat comercial per a atraure vaixells amb càrrega de gas, sinó que únicament atén els vaixells que arriben per a descarregar el producte.

Greenpeace denúncia la "doble moral" de les empreses gasistes

Segons Greenpeace, el gas que transporta el vaixell no és rus, però adverteix de la "doble moral" de les operadores gasistes Naturgy i Repsol, ja que, d'una banda, diuen que deixen d'importar gas rus i, per una altra, mantenen els contractes que tenen a llarg termini de subministrament de gas rus.

"Continuen finançant el règim i la guerra", ha assegurat al responsable de combustibles fòssils de l'organització ecologista, Francisco del Pozo.

A més, Greenpeace considera que el gas natural és un gas d'efecte d'hivernacle i, a parer seu, "hem de deixar d'usar-lo, vinga d'on vinga, perquè és un gas fòssil".

Aquestes importacions que denuncia Greenpeace ja les està abordant la Unió Europea en el sisé paquet de sancions a Rússia, després d'haver-hi inclòs les restriccions a les importacions de carbó rus. En aquesta ocasió s'estudia retallar les importacions de petroli, però aquesta mesura es preveu complicada per l'alta dependència energètica de Rússia per part de països de la Unió com Àustria, Bulgària, Hongria o Alemanya, i només es podria aprovar amb el consens dels estats membres.

Zelenski pressiona perquè les empreses deixen de negociar amb Rússia

El president d'Ucraïna, Volodímir Zelenski, ha recriminat especialment a aquests dos últims països que continuen comprant petroli a Rússia a pesar de la guerra. En unes declaracions aquest dijous a la cadena BBC, el líder ucraïnés ha posat el focus en la dependència energètica que Europa continua tenint amb Rússia i sobretot Alemanya, que paga 200 milions d'euros diaris a Moscou pel subministrament de gas.

Sobre l'actitud "hipòcrita" dels estats que continuen negociant amb Rússia també s'ha pronunciat constantment Zelenski. Concretament, el president ucraïnés va demanar en un discurs al Congrés el passat 5 d'abril que l'empresa valenciana Porcelanosa i dues empreses espanyoles més, Sercobe i Maxam, trencaren les relacions amb Rússia. Zelenski, que està fent aquestes peticions a escala internacional des de l'inici de la guerra, també s'havia dirigit prèviament a multinacionals com Microsoft, Oracle o SAP.

També et pot interessar

stats