Luis Montoro, catedràtic de Seguretat Viària: "El consum de drogues detectat en el trànsit s'ha duplicat en els últims deu anys"

La Comunitat Valenciana ha viscut una setmana fatídica a les carreteres, amb accidents mortals a Alcoi, Sagunt, Crevillent i Novelda

Baixen els accidents de trànsit en carretera
Imatge d'arxiu d'un accident de trànsit en carretera / À Punt NTC

L'última setmana ha sigut fatídica per a les carreteres valencianes, amb accidents mortals a Alcoi, Novelda, Crevillent i Sagunt. Al conductor responsable d'aquest últim accident li imputen dos delictes d'homicidi imprudent, conducció temerària i conducció sota influència de drogues i begudes alcohòliques. Sobre aquest problema reflexionava Luis Montoro, catedràtic de Seguretat Viària, aquest divendres en el programa Pròxima Parada d'À Punt, i deia que considera alarmants aquestes dades. Segons l'expert, els accidents de trànsit han augmentat un 12% durant el 2022 a la Comunitat Valenciana, i des que va començar l'any 77 persones han perdut la vida en les vies interurbanes valencianes.

"Les societats condueixen com viuen, amb tots els problemes personals i de l'entorn", explica Montoro. "Els efectes de la crisi econòmica, la guerra o la covid estan fent estralls en moltes dimensions, com en el trànsit", i és que el catedràtic considera que s'estan consumint ansiolítics, antidepressius i hipnòtics per a dormir de forma preocupant. "La gent reconeix estar més agressiva, distreta i dorm pitjor", detalla, cosa que es reflecteix en la manera de conduir.

La problemàtica augmenta quan les persones recorren a les drogues i l'alcohol abans de posar-se al volant. El 20% dels conductors que moren en un accident de trànsit estaven sota els efectes d'aquestes substàncies, un fet que s'ha duplicat en els últims deu anys, en concret en la quantitat d'alcohol que es detecta. Unes dades que demostren la complexitat d'abordar aquesta situació.

Montoro, però, pensa que són cinc els aspectes que s'haurien de millorar per tal d'evitar més morts en les carreteres. El primer és més control policial, ja que considera que a Espanya hi ha molt poc. "Hi ha gent que té el carnet uns deu o quinze anys i mai se li ha fet una prova d'alcoholèmia", apunta. Com a model a seguir posa Anglaterra, on es fan unes tres o quatre al mes.

Penes més dures i més formació

En segon lloc, caldria aplicar penes més dures als infractors. Segons la legislació a Espanya, actualment són quatre anys màxim de presó per la mort d'una persona i nou per la mort de diverses, "però poques vegades s'aplica la pena màxima". Al contrari, a Anglaterra, sols per matar una persona mentre es consulta el mòbil al volant són entre 15 i 25 anys.

En tercer lloc, Montoro aposta per la formació contínua dels conductors. Espanya és un dels pocs països europeus on no és obligat anar a l'autoescola per a obtindre el carnet, cosa que implica una informació dels riscos molt més baixa.

Així mateix, opina que s'hauria de considerar la retirada del permís de conducció als "tres milions de toxicòmans i quatre milions d'alcohòlics" que hi ha a Espanya com a mesura de prevenció, ja que "comparteixen el seu risc amb els altres".

Per últim, Montoro fa un apunt sobre el cost que suposa a tots els contribuents els accidents de trànsit: 15.000 milions d'euros. Unes despeses, però sobretot, unes conseqüències fatals, que també es podrien reduir amb la col·locació correcta de passos de vianants i fanals en les vies per part dels consistoris.

També et pot interessar

stats