Pagar per aparcar a la platja: aquestes són les cales amb taxes antimassificació

Municipis com Xàbia o el Poble Nou de Benitatxell lluiten contra la saturació del litoral amb la implantació de taxes i transport públic

Cala de la Granadella, a Xàbia
Cala de la Granadella, a Xàbia / Departament de Turisme de Xàbia

És una estampa ben comuna durant l’estiu per a qualsevol persona que habite el litoral valencià: centenars de cotxes concentrats en carrers i aparcaments pròxims a la cala de moda. Una pràctica que es repeteix cada any quan arriben els mesos més calorosos i que algunes localitats, que veuen com la seua població es multiplica exponencialment durant aquesta temporada, tracten d'evitar.

Per això, a la Marina Alta estan implantant diverses mesures que busquen mitigar els efectes que la pressió turística pot generar sobre l'entorn natural. Algunes han rebut bona acollida, com ara l'habilitació del transport públic, però altres han alçat més polseguera, com és el cas de la taxa per aparcar. A continuació enumerem alguns dels municipis que ja regulen l'accés a les platges i cales.

La cala Moraig i la dels Testos, al Poble Nou de Benitatxell

L'últim municipi que s'ha decidit a aplicar la taxa al vehicle rodat ha sigut el Poble Nou de Benitatxell. De l'1 d’abril al 15 d’octubre, aquelles persones que vulguen accedir a la cala Moraig i a la cala dels Testos amb automòbil, han de pagar una taxa de dotze euros per vehicle. Estan exemptes les persones empadronades que paguen l'impost de circulació.

A més, des del 2021 s'habilita a l'estiu un bus llançadora totalment gratuït que connecta el nucli urbà amb les cales. Una mesura que vol contribuir a descongestionar el trànsit i a repercutir en el benestar de la ciutadania i el manteniment de l'espai natural.

El darrer estiu el mateix ajuntament compartia a través de les xarxes socials imatges en què es podia veure la cala dels Testos convertida en un autèntic abocador. Les fotos mostraven una muntanya de neveres portàtils, cadires i bosses de fem, abandonades a la cala. Alguns dels turistes, que havien d’accedir-hi amb una corda pel penya-segat, deixaven els objectes a la tornada quan comprovaven que no podien ascendir amb la càrrega.

La cala de la Barraca o del Portitxol i la de la Granadella, a Xàbia

A Xàbia, l'equip municipal també va aprovar l’estiu de l’any passat una taxa de nou euros per a tots els vehicles que aparquen tant a la cala del Portitxol com a la cala de la Granadella. Malauradament, enguany la licitació de l’autobús que havia de connectar el centre urbà amb les platges finalment ha quedat deserta. Així que de moment aquesta opció sostenible queda en suspens.

La del Portitxol, també coneguda com la cala de la Barraca, s'ha convertit en una de les més visitades a causa de l'efecte Instagram, que fa que enclavaments amb una afluència raonable hagen esdevingut autèntics formiguers de turistes que fan cua per a fer-se la instantània més desitjada. En aquest cas, la porta blava que hi ha en una de les cases de la platja s'ha convertit en la protagonista de milers de fotos en les xarxes socials.

Estem davant d'una nova forma d'afrontar la pressió turística a la nostra costa? Potser caldrà posar l'ull en els resultats obtinguts a la Marina Alta i decidir quin és el camí a seguir.

També et pot interessar

stats