L’administrativa d’un ambulatori d’Alacant: “O em parles en castellà, o no podrem atendre la teua filla”

Escola Valenciana denuncia que una administrativa del centre de salut de Sant Blai va convidar la família a parlar-li en castellà, però Sanitat nega els fets

Centre de salut de Sant Blai a Alacant, on una administrativa va convidar la família a parlar-li en valencià
Centre de salut de Sant Blai a Alacant, on una administrativa va convidar la família a parlar-li en valencià / À Punt NTC

Ha tornat a passar i en un centre de salut, en aquesta ocasió el de Sant Blai d’Alacant, on una administrativa va convidar una família que portava la seua filla al metge a parlar-li en castellà si volien que la menor rebera atenció sanitària. “O em parles en castellà o no podrem atendre la teua filla”, va advertir aquesta administrativa. La resposta, que obligava la família a expressar-se en castellà, l’ha denunciada Escola Valenciana.

Aquesta entitat ha advertit d’aquest cas de presumpta discriminació lingüística al síndic de greuges, a l’Oficina de Drets Lingüístics de la Generalitat i la Conselleria de Sanitat, com a responsable del servei.

Segons denuncia Escola Valenciana, els fets van passar divendres, quan una família va acudir al Centre de Salut de Sant Blai perquè atengueren la seua filla, però l’administrativa que els va atendre “es va negar a atendre’ls fins que no li parlaren en castellà”, fet que va provocar en la família una situació “d’absoluta vulnerabilitat”, segons denuncia aquesta entitat.

“No és admissible que et facen triar entre que atenguen la teua filla o poder-te expressar en la teua llengua”, lamenta Escola Valenciana. Des de la Conselleria de Sanitat, en canvi, neguen els fets. Asseguren que cap treballador que estava a l'ambulatori de Sant Blai eixe dia va negar l'assistència a cap usuari.

Des d’Escola Valenciana han lamentat aquesta nova discriminació lingüística i ressalten que ha sigut, de nou, en un centre sanitari on ha tingut lloc aquesta vulneració al dret d’expressar-se en valencià.

La competència lingüística de tot el funcionariat no es pot ajornar ni un minut més Escola valenciana

Aquesta entitat ha denunciat que aquesta situació “no és aïllada” i qualifica “d’alarmant” la situació que es viu en l’àmbit sanitari pel que fa als drets lingüístics. “Concentra una de cada dues vulneracions de les recollides a l’Oficina de Drets Lingüístics d’Escola Valenciana”.

En aquest sentit, Escola Valenciana insisteix que “la competència lingüística de tot el funcionariat no es pot ajornar ni un minut més”. L’entitat recorda que la gran majoria del personal públic de la Generalitat ja està capacitat per a atendre en valencià i demana al Consell que “pose en marxa els mecanismes necessaris perquè no es tornen a vulnerar els drets lingüístics de la ciutadania valencianoparlant”.

Més precedents en l'àmbit sanitari

Fa només uns dies, una situació semblant, de presumpta discriminació lingüística, la va viure un veí d’Alfafar, Francesc Xavier Tébar, en el centre de salut d’aquest municipi de l’Horta. Segons assegurava, el facultatiu que l’atenia no volia atendre’l si li parlava en valencià. Aquesta discriminació no sols va acabar amb un enfrontament verbal entre pacient i facultatiu, sinó amb una multa a Tébar per part de la Policia Local.

Al febrer també va transcendir un altre cas de discriminació lingüística. Una altra pacient, Rebeca Sanjuán, va veure vulnerat el dret a expressar-se en valencià al centre de salut de Benilloba, quan va tindre una cita telefònica amb el seu metge. Quan Rebeca es va dirigir a ell en valencià, el facultatiu li va dir que no podia perquè no l'entenia, encara que per a facilitar-li la comprensió va parlar més lentament i de manera més clara. Així i tot, el metge va insistir que no entenia el que deia i que per a poder atendre-la havia de parlar en castellà.

Joan Inglada, veí de Vinaròs, va viure una situació semblant al desembre, quan va anar al centre de salut a arreplegar el SIP i una administrativa del centre, segons va explicar a À Punt, no va voler atendre'l perquè li havia parlat en valencià. “No te entiendo, háblame en español”, denuncia que li va respondre la treballadora.

Aquests casos recents no són els únics. L’agost de 2018 Lorena Fababú, una veïna de València embarassada, va denunciar públicament que una metgessa no l'atenguera al Centre d'Especialitats Joan Llorens en valencià. El cas va acabar judicialitzant-se a instàncies de la metgessa, que l'acusava de difamació. Finalment, l’assumpte es va arxivar. Mesos després, el 16 d'octubre de 2018 una altra veïna de València, Núria Cadenes, que va denunciar que "una metgessa" es va negar a atendre-la en una cita concertada perquè "parlava en valencià".

També et pot interessar