"En espanyol. Jo no t'entenc i no tinc l'obligació d'entendre't"

Una veïna de València denuncia un doble cas de discriminació lingüística en una sucursal bancària, on assegura que l'han negat l'atenció i també a sa mare per expressar-se en valencià

Una persona treu diners d'un caixer
Una persona treu diners d'un caixer
04 de novembre 2021 - 17:23

Una veïna de València ha denunciat un cas de discriminació lingüística en una entitat bancària. Assegura que se li ha negat per dues vegades l'atenció en una sucursal pel fet d'expressar-se en valencià. La denúncia, que l'ha feta pública la Plataforma per la Llengua, va adreçada al personal de la sucursal d'ING de la ciutat de València.

Els fets es remunten als dies 15 i 18 d'octubre. Segons la denunciant, Lorena Fababú, en la primera ocasió un treballador es va negar atendre els pares després que ella s'hi adreçara en valencià. La denunciant explica que en entrar, "la persona que dona la tanda ens va preguntar què volíem fer i li vam respondre en valencià".

"En espanyol. Jo no t'entenc i no tinc l'obligació d'entendre't", diu que li va amollar en castellà. Explica que els pares intentaren que entrara en raó, passant-se al castellà per a explicar-li que els assistia el dret a l'atenció en llengua pròpia, però ell els va dir que només ho faria en castellà o en anglés.

Segons el relat de Fababú una altra treballadora de la sucursal va eixir després en defensa de l'empleat per a retraure que li havien faltat al respecte i els va instar a abandonar l'establiment. Davant la situació, isqueren de la sucursal sense fer la gestió.

La denunciant va tornar tres dies més tard a demanar el full de reclamacions, que assegura que va aconseguir amb prou faenes després d'una nova negativa de la mateixa empleada, també pel fet de demanar-ho en valencià. À Punt s'ha posat en contacte amb l'entitat bancària i està a l'espera de conéixer i publicar la seua versió dels fets.

Discriminada també a un centre de salut

"M'ha passat tantes vegades... no estic exigint que se'm parle, sinó que m'entenguen en la meua llengua", es lamenta Fababú. Segons explica, al desembre de 2018 va fer públic que una ginecòloga del Servei Valencià de Salut li havia negat l'atenció mentre continuara parlant-li en valencià, un cas que va acabar judicialitzant-se a instàncies de la metgessa -que l'acusava de difamació- fins que la causa va ser arxivada per falta de fonament.

"És un cas clar de valencianofòbia, d'intolerància lingüística... el banc ha tingut una resposta desmesurada. És inaudit; un client hi va a fer una gestió i no et poses a discutir-li en la llengua que t'ha de parlar", detalla Manel Carceller, portaveu de la Plataforma per la Llengua.

L'associació ha demanat a l'Oficina de Drets Lingüístics i a la Direcció General de Comerç i Consum de la Generalitat que intervinguen en aquest cas per a garantir el dret dels consumidors a expressar-se en valencià en el sector comercial. Considera que ING Bank ha incomplit el Decret 1/2019, que determina que els consumidors tenen dret a utilitzar qualsevol de les llengües oficials del País Valencià, i l'article 17 de la Llei 4/1983, que explicita que tots els ciutadans tenen dret d'expressar-se en valencià en qualsevol reunió.

A més, entén que l'actuació dels treballadors contradiu l'article 3 del Reglament de defensa del client d'ING Bank, que afirma que les relacions amb els usuaris han d'ajustar-se a la bona fe, l'equitat i la confiança recíproca.

També et pot interessar