Unes taquilleres de Renfe a un usuari a Xàtiva: "Estamos en España y me tienes que hablar en castellano"

Plataforma per la Llengua denuncia que l'operadora ferroviària ha justificat les empleades en la resposta que ha donat a la queixa de l'usuari, que ha traslladat el cas al Defensor del Poble

L'estació de Renfe de Xàtiva en una imatge d'arxiu
L'estació de Renfe de Xàtiva en una imatge d'arxiu / Plataforma per la Llengua

Plataforma per la Llengua ha remés una carta al gerent de Renfe a la Comunitat Valenciana, José Enrique Cortina, per a traslladar-li el "malestar pel greuge que va patir" un usuari "habitual de la xarxa ferroviària" a qui presumptament se li ha negat la venda d'uns bitllets a l'estació de Xàtiva (Costera) pel fet de demanar-los en valencià. "Estamos en España y me tienes que hablar en español", assegura l'usuari que li van respondre unes empleades de la finestra de venda, segons denuncia la plataforma.

Els fets es remunten al passat 14 d'agost. L'home, que va demanar el full de reclamacions i va fer una queixa al servei de rodalies de València, s'ha posat en contacte amb l'associació de defensa de l'ús del valencià per la insatisfacció que li ha suposat la resposta de l'operadora. Renfe li ha comunicat que està "especialment sensibilitzada amb l'acompliment i el respecte de la Llei d'ús i ensenyament del valencià", però excusa les empleades perquè l'empresa és d'àmbit estatal i hi "treballa personal d'altres autonomies". L'usuari ha presentat una reclamació al Defensor del Poble adjuntant la resposta de Renfe.

En la carta dirigida al gerent de l'operadora, el delegat valencià de Plataforma per la Llengua, Antoni Royo, adverteix a l'operadora que la seua reacció revela "un gravíssim i intolerable desconeixement de la normativa aplicable" i l'insta que revise la queixa de l'usuari per tal que reba una resposta ajustada a dret.

L'ONG del valencià denuncia que no és l'únic cas, sinó l'últim d'un seguit de discriminacions als usuaris valencianoparlants perpetrats "tant pels empleats" com en la senyalística, els missatges de megafonia o els bitllets "únicament en castellà", com va denunciar recentment un usuari dels trens Alvia i Euromed de Barcelona.

Plataforma per la Llengua recorda que la llei obliga Renfe a oferir aquestes comunicacions també en valencià i que en diverses reclamacions a l'operadora ferroviària ha recordat que els drets lingüístics també s'han d'aplicar als consumidors i usuaris i que, per tant, l'empresa té l'obligació de complir-los.

També et pot interessar