“No te entiendo, háblame en español”, denuncien discriminació lingüística en un centre de salut de Vinaròs

Un veí denuncia que una administrativa del centre no va voler atendre'l perquè va demanar el SIP en valencià

Imatge del centre de salut de Vinaròs, on s'han produït els fets
Imatge del Centre de Salut de Vinaròs, on s'han denunciat els fets / À Punt NTC

Joan Inglada, veí de Vinaròs, ha denunciat haver patit discriminació lingüística aquest dilluns, quan va anar al centre de salut a arreplegar el SIP.  Segons ha explicat en declaracions a À Punt Notícies, una administrativa del centre no va voler atendre'l perquè li havia parlat en valencià. “No te entiendo, háblame en español”, denuncia que li va respondre la treballadora. Inglada ha afegit que, en continuar parlant en valencià i davant de la reiteració en la mateixa resposta de l'administrativa, va demanar el full de reclamacions.

El denunciant ha exposat que li van facilitar un paper "de dubotsa validesa", ja que no té un paper calcat perquè cada part del conflicte dispose d'una còpia, fet que li ha dificultat tramitar la queixa corresponent davant de l'Oficina del Consumidor.

Mentre li'l donava, la treballadora va avisar la policia, al·legant que l’home impedia el pas. La seua dona, Júlia Terol, ha denunciat en el seu compte de Twitter la situació, que ha generat una allau de crítiques en xarxes.

La parella ha demanat assessorament a l’associació Maestrat Viu, de la qual la dona forma part, “de manera breu i el més objectiva possible”, i els han recomanat interposar una denúncia.

"S'han vulnerat els nostres dres lingüístics i ens han discriminat"

“S’han vulnerat els nostres drets lingüístics i ens han discriminat, perquè el Maestrat és una zona on es parla molt el valencià i considere que aquesta llengua hauria de ser un requisit per a treballar en la funció pública”, ha afirmat Júlia Terol, que a més considera que “últimament es vulneren molt els drets dels valencianoparlants”. Assegura que l'agent de policia que els va atendre els va donar la raó: "La persona que atén en un centre de salut ha de saber les dues llengües oficials i tenim dret a queixar-nos”. 

Maestrat Viu també ha denunciat els fets assegurant que és un nou cas de discriminació lingüística” i han reclamat explicacions a les institucions enfront d'una “actitud supremacista de la treballadora”.

La situació ha generat una allau de protestes en les xarxes. Tant la Plataforma per la Llengua com Escola Valenciana s’han posat a la seua disposició. Per la seua part, el Departament de Salut de Vinaròs ha assegurat en declaracions a À Punt Notícies que encara no els ha arribat la reclamació, però que “quan arribe, s’obrirà la investigació adient”.