Volkswagen diu que sí: la gigafactoria de bateries es construirà a Sagunt

El grup d'automoció alemany comunica al govern espanyol que accepta els quasi 400 milions d'euros preassignats en el Perte del vehicle elèctric

Terrenys del parc industrial de Sagunt on s'instal·larà la gigafactoria de bateries / À Punt NTC
À Punt NTC
À Punt NTC @apuntnoticies
09 de novembre 2022 - 08:34 Actualitzat: 09 de novembre 2022 - 21:48

La gigafactoria de bateries elèctriques anunciada pel Grup Volkswagen a Sagunt serà una realitat. Després de setmanes d'incertesa, la multinacional alemanya ha confirmat al Ministeri d'Indústria que accepta els 397,3 milions d'euros preassignats en el Projecte Estratègic per a la Recuperació i Transformació Econòmica del vehicle elèctric i connectat (Perte VEC) i que manté la idea d'erigir l'anhelada planta a l'entorn industrial de Parc Sagunt II de la mà de PowerCo Spain. El projecte que impulsa Volkswagen a Espanya inclou, a més, la modernització de les plantes automobilístiques que el consorci té a Martorell (Catalunya) i Landaben (Navarra) perquè puguen començar a fabricar cotxes elèctrics a partir del 2025.

L'aposta per la Comunitat Valenciana per a ubicar la megaplanta de bateries contribuirà a reforçar el teixit econòmic autonòmic i convertir el territori en un clúster estratègic d'automoció en tot el país. Grup Volkswagen ha comunicat la decisió a través d'una nota de premsa i un vídeo difosos aquest dimecres a través de Seat, la filial a Espanya. “Hui és un dia històric per a tots nosaltres. Fem un pas estratègic: SEAT SA, el Grup Volkswagen, PowerCo i les empreses del projecte Future: Fast Forward hem acceptat la resolució del Perte VEC i conjuntament invertirem 10.000 milions d'euros a Espanya”, ha assenyalat el president de SEAT SA, Wayne Griffiths.

Posa fi així a quasi tres setmanes de dubtes i temors, fonamentalment per les discrepàncies amb l'executiu estatal a propòsit de la quantia de les subvencions públiques. La companyia aspirava a obtindre fins a 700 milions d'euros a través del Perte, que es finança amb fons europeus. La xifra, però, quedava molt lluny dels 167 que recollia la resolució provisional. El 20 d'octubre va arribar a amenaçar de no construir la gigafactoria promesa, el projecte va quedar en suspens i saltaren totes les alarmes. 

La possibilitat de perdre la cobejada fàbrica, que ja s'havia presentat en gran en societat, va fer reaccionar al govern encapçalat per Pedro Sánchez i en la resolució definitiva del Perte, publicada el 25 d'octubre, va doblar l'assignació fins a 397,3 milions. La quantia, encara que lluny de les expectatives del grup, comporta el 45% del volum total d'aquesta primera edició del programa d'incentius. La multinacional va assenyalar aleshores que estudiaria els fons adjudicats i ara, quinze dies després i amb intenses negociacions pel mig, dona el sí. Aquest dimecres acabava el termini perquè les empreses a les quals s'han assignat les ajudes digueren al Ministeri d'Indústria si les acceptaven.

La megaplanta de bateries és la insígnia del projecte Future: Fast Forward (F3), inclòs en el Perte VEC, amb què es presenta el grup Volkswagen —sota la marca espanyola Seat, SA— juntament amb 62 empreses. La iniciativa preveu mobilitzar fins a 10.000 milions d'euros a Espanya, cosa que suposarà la "inversió industrial més gran de la història", incloent-hi els 3.000 milions d'euros vinculats amb la gigafactoria de Sagunt. L'arribada d'aquestes instal·lacions és clau per al desenvolupament econòmic comarcal, autonòmic i estatal, perquè la posada en marxa de la fàbrica suposarà crear més de 3.000 llocs nous de treball directes i entre 10.000 i 12.000 d'indirectes. Ajudarà a consolidar Sagunt com un referent en l'automoció i servirà de pol d'atracció per a altres empreses. Fins i tot, hi ha prevista la construcció d'un centre de formació professional vinculat a la factoria.

El president de la Generalitat, Ximo Puig, ha qualificat d'"extraordinària notícia per a la Comunitat Valenciana" la decisió de Volkswagen. És només una primera valoració perquè, segons ha explicat, farà una declaració institucional les pròximes hores, ja que encara té pendent una conversa amb el CEO de Seat, Wayne Griffiths. "Sempre hem cregut que seria realitat, en tot moment hem treballat perquè es produïra", ha afegit. Posteriorment, en un missatge publicat en Twitter, ha afirmat que es tracta de "la millor notícia empresarial" en mig segle.

Un “ambiciós” pla d'electrificació

L'acceptació dels fons del Perte és només "un primer pas" per a Volkswagen en l'"ambiciós" pla d'electrificació que pretén desenvolupar en els pròxims anys i que pivota fonamentalment sobre tres eixos, tal com han explicat aquest dimecres. A més de la gigafactoria, el consorci ha triat Espanya per a liderar, a través de SEAT, el desenvolupament dels cotxes de la plataforma Small BEV per al Grup Volkswagen, un projecte que "democratitzarà l'accés a la mobilitat sostenible a Europa" amb vehicles elèctrics fabricats al nostre país. El pla també contempla, en tercer lloc, l'electrificació de les plantes de Martorell i Pamplona. “Aquest pla impulsarà la transformació de la indústria i ajudarà a crear milers d'ocupacions noves i a mantindre la competitivitat del país”, ha resumit Griffiths.

Tant l'executiu estatal com la Generalitat s'han compromés a fer tots els possibles perquè la planta de bateries s'alce a Sagunt i han deixat clar que es garantirà finançament suficient per a la fàbrica. El president Sánchez ha assegurat que les subvencions previstes en el Perte VEC es podran completar amb altres incentius regionals i, a més, el Ministeri d'Indústria ha demanat flexibilitat a Brussel·les perquè Volkswagen puga beneficiar-se també de la segona fase d'aquest mecanisme, al qual Ford Almussafes segur que es presentarà. Per la seua banda, el cap del Consell, Ximo Puig, ha mostrat reiteradament el suport de l'administració autonòmica al projecte i sempre ha assegurat que tant el seu govern com el de Pedro Sánchez actuarien “fins als límits” de les seues possibilitats, per a aconseguir-ho.

Mazón dona "tot el suport" a l’arribada de Volkswagen

Per la seua banda, el president de la Diputació d'Alacant i del PPCV, Carlos Mazón, ha declarat sobre l'arribada de Volkswagen i ha expressat "tot el suport" del seu partit a la inversió, encara que ha lamentat la gestió de la Generalitat i del govern. En aquest sentit, ha manifestat que “si es confirma” s’alegra moltíssim, i que ell també va tindre reunions amb el grup Volkswagen, des del punt de vista del Partit Popular, “per a oferir-los una estabilitat, més enllà dels vaivens polítics que puga haver-hi en el futur, perquè és una cosa estratègica per a nosaltres".

L'empresariat ja parla de Volkswagen com una empresa valenciana.

L’empresariat valencià ha fet una valoració positiva sobre la gigafactoria de bateries de Sagunt, ja que estaven segurs que el projecte seria una realitat. El president de la patronal autonòmica (CEV), Salvador Navarro, afirma que aquest fet és “molt positiu des del punt de vista del territori i de l'atracció que suposarà aquesta inversió”.

El president de la Cambra de Comerç de València, José Vicente Morata, ha subratllat que “ens posa no només en una inversió estratègica, com són les bateries, com és la mobilitat sostenible, sinó com un centre d'atracció d'inversions”.

Els sindicats també s’han pronunciat. Ana Garcia, secretària general de CCOO PV, afirma que es crearan molts “llocs de treball decents, de qualitat, amb una formació adequada per als treballadors i treballadores”. I Ismael Sáez, secretari general d’UGT-PV, declara que “serà un salt qualitatiu des del punt de vista de l'ocupació o l'ocupació induïda”.

 

També et pot interessar