El govern espanyol dobla amb 397 milions l'assignació a Volkswagen per a la gigafactoria de Sagunt

La multinacional alemanya, que havia deixat enlaire la construcció de la planta de bateries elèctriques, diu que estudiarà els fons adjudicats

Reaccions a la distribució d'ajudes del Perte del vehicle elèctric
À Punt NTC
À Punt NTC @apuntnoticies
25 d'octubre 2022 - 14:46 Actualitzat: 25 d'octubre 2022 - 22:55

Volkswagen rebrà finalment 397,3 milions d'euros en ajudes procedents del Perte del Vehicle Elèctric i Connectat (Perte VEC) per a escometre l'electrificació del negoci a Espanya, un projecte que contempla entre altres actuacions la construcció de la gigafactoria de bateries elèctriques a Sagunt (Camp de Morvedre). 

La quantia multiplica per més de dos l'assignació que recollia la resolució provisional avançada del Ministeri d'Indústria, de 167 milions, i és la més elevada de la desena d'iniciatives que finança la primera convocatòria del Perte VEC, ja que engloba el 45% del total d'ajudes consignades. Després de dies d'incerteses, el departament liderat per la ministra Reyes Maroto ha donat a conéixer les xifres definitives d'aquest programa, que reparteix 877,2 milions entre els deu projectes tractors registrats, un dels quals és la planta planificada a Sagunt.

En l'última setmana la multinacional alemanya, que aspirava a rebre 700 milions d'euros en ajudes europees, ha mantingut un pols amb el govern espanyol i havia deixat enlaire la materialització de la gigafactoria si no rebia la quantitat de fons que havien demanat. Tant l'executiu estatal com la Generalitat s'afanyaren a deixar clar que es garantiria finançament suficient per a la fàbrica, ja a través d'aquest Perte VEC o mitjançant altres línies. Finalment, l'assignació del primer Perte del Vehicle Elèctric supera en poc més de la meitat les aspiracions de Volkswagen. 

En un comunicat publicat aquest dimarts, Indústria destaca que el volum final d'ajudes previstes en la primera línia del Perte VEC supera en quasi 300 milions els recollits en la resolució provisional i mobilitzarà inversions per valor de 2.500 milions en el sector de l'automòbil. El projecte "Future: Fast Forward (F3)", amb què es presenta el grup Volkswagen sota la marca espanyola Seat, SA, té consignats en total 397.377.534 euros i porta la construcció de la gigafactoria com a insígnia.

En aquest Perte estan presents altres grans marques d'automoció presents en el territori peninsular com ara Mercedes-Benz, Opel, Renault o Peugeot. També figura entre els adjudicataris dels fons públics el grup francés Faurecia, proveïdor de la planta de Ford Almussafes. El govern espanyol indica que ara les empreses han de presentar els avals exigits i la previsió és que comencen a rebre els diners abans que acabe 2022. Amb caràcter general, s'avançarà el 90% de l'import total de l'ajuda concedida a cada beneficiari.

Volkswagen estudiarà els fons adjudicats

La xifra que s'atorgue a Volkswagen era crucial per a eliminar qualsevol dubte sobre el futur de la gigafactoria de bateries de Sagunt. El grup automobilístic alemany ha assegurat que estudiarà les ajudes consignades en la resolució definitiva del Perte VEC per a trobar solucions a l'hora de dur a terme la xifra més gran possible de projectes. Volkswagen conforma, juntament amb una seixantena d'empreses, la iniciativa "Future: Fast Forward (F3)". Les companyies volen ara analitzar com encaixen les subvencions "en tots els projectes amb el propòsit de trobar les solucions adequades per a poder executar el màxim volum possible dels projectes d'inversió previstos".

"Future: Fast Forward" preveu mobilitzar 10.000 milions d'euros a Espanya, cosa que suposarà la "major inversió industrial de la història" a Espanya, incloent-hi els 3.000 milions d'euros vinculats amb la planta de bateries de Sagunt.

El mateix president del govern espanyol, Pedro Sánchez, es va comprometre dilluns que les subvencions previstes en el Perte VEC es podrien completar amb altres incentius regionals. A més, el Ministeri d'Indústria ha demanat flexibilitat a Brussel·les perquè Volkswagen puga beneficiar-se també de la segona fase d'aquest mecanisme, al qual Ford Almussafes segur que es presentarà. Per la seua banda, el president de la Generalitat, Ximo Puig, ha mostrat la confiança que el projecte anirà avant i que tant el seu govern com el de Pedro Sánchez actuaran “fins als límits de les nostres possibilitats”, per a aconseguir-ho.

La gigafactoria de bateries de Volkswagen és un projecte clau per al desenvolupament econòmic autonòmic i estatal, perquè posar-la en marxa suposaria una inversió de la multinacional alemanya de 3.000 milions d’euros en el territori valencià i 10.000 en tot Espanya. A més, crearia més de 3.000 nous llocs de treball directes i entre 10.000 i 12.000 d'indirectes.

La Generalitat reitera el seu suport a la gigafactoria 

Sobre les ajudes procedents del Perte, el president de la Generalitat, Ximo Puig, ha assegurat que van en la direcció correcta perquè s’assolisca un acord i que finalment la gigafactoria s’instal·le a Sagunt. “Crec que les decisions van encaminades en bona direcció i que l’interés del govern d’Espanya, la Generalitat i l’empresa aniran a bon port”, ha dit. 

També preguntat pel tema, el conseller d’Economia Sostenible, Rafa Climent, ha demanat al govern espanyol que "faça la seua feina” i “els diners d’Europa arriben on han d'arribar, a la transformació del model productiu i econòmic”. També ha exigit a l’executiu que complisquen amb “allò que estava estipulat, conveniat i parlat amb la gigafactoria perquè Volkswagen puga ser una realitat en els temps i termes que havíem pactat des de la Generalitat” ha afirmat. 

 “Espere que no hàgem d'actuar des de la Generalitat i posar els recursos perquè Volkswagen continue ací” ha advertit Climent. “Des del Consell farem tot el possible i l’impossible perquè Volkswagen s’implante a Sagunt, perquè és un moment important per a l'economia valenciana” ha postil·lat. 

El conseller ha qualificat de “positiu” l’increment de la primera assignació de diners per a la companyia alemanya, on s’ha passat de 167 milions als 397 milions. “Esperem que siga una realitat, perquè no podem de cap manera balafiar tot el treball que hem desenvolupat des de la Generalitat, d’una manera coral, per a fer possible que l’empresa vinga al nostre territori”. Per al titular d’economia, l’arribada de Volkswagen suposa tota una transformació del model productiu verd, que generarà 3.000 llocs de treball directes i altres 10.000 indirectes.

També et pot interessar