Què és una gigafactoria de bateries?

T'expliquem què es produirà a la planta que Volkswagen projectada a Sagunt

Imatge de cotxes elèctrics al punt de recàrrega
Imatge de cotxes elèctrics al punt de recàrrega / À Punt NTC

La futura planta de bateries de Volkswagen a Sagunt ha sigut rebuda amb satisfacció general i és considerada "l'oportunitat més gran de la història de l'automoció a Espanya", en paraules de Wayne Griffiths, conseller delegat de Seat, i com la "millor notícia empresarial en mig segle", segons el president de la Generalitat, Ximo Puig. Les grans xifres parlen d'una inversió de 7.000 milions d'euros (per a l'electrificació de les plantes de vehicles de Martorell i Pamplona i per a la factoria de Sagunt) i del fet que crearà més de 3.000 llocs de treball directes i entre 10.000 i 12.000 d'indirectes. Però, què és exactament una gigafactoria? Què fabricarà?

Cel·les de pròxima generació, el cor de les bateries

La planta es dedicarà a produir cel·les de bateria per a vehicles elèctrics. “A València, estem planejant construir ni més ni menys que la producció de cel·les de pròxima generació: una fàbrica estandarditzada, que produïsca la cel·la unificada d'avantguarda de Volkswagen i se subministre amb energia renovable, la qual cosa permetrà una producció de bateries sostenible. Crearà un fort efecte d'atracció en tota la cadena de valor de les bateries a Espanya i més enllà”, ha explicat aquest dimecres el president del consell d'administració de l'empresa, Thomas Schmall.

Què són cel·les de bateria per a vehicles elèctrics?
Què són cel·les de bateria per a vehicles elèctrics? / Marta Galindo

Requerirà mà d'obra especialitzada

La bateria d'un vehicle elèctric està formada per un conjunt de cel·les, contextualitza Ander Muelas, conseller delegat de l'empresa valenciana Endurance Motive, fabricant de bateries de liti per a electromobilitat, i associat del Clúster d'Automoció de la Comunitat Valenciana (AVIA). I la fabricació és un "procés electroquímic" que conté làmines de coure i alumini, agrega. "Són processos que requereixen inversions molt grans i instal·lacions molt potents", comenta l'empresari valencià. La fabricació de cel·les, agrega, és un procediment automatitzat que en tot cas requerirà mà d'obra especialitzada i formada.

Hi ha encara decisions a prendre i, sobretot, a conéixer. Una d'elles és si les bateries eixiran muntades de la planta. Diverses fonts del sector consultades coincideixen a explicar que l'assemblatge de les cel·les de bateries s'acostuma a fer a prop de la planta de producció de vehicles, per una qüestió logística i que en el cas de Sagunt seria el més lògic.

La xarxa de factories de Volkswagen

Volkswagen té dues plantes de fabricació de cotxes a Espanya, una a Martorell (Seat) i la segona a Navarra. La primera intenció de la inversió anunciada a Sagunt és atendre les necessitats que tindran aquestes dues factories, en les quals s'ha anunciat que es fabricaran vehicles elèctrics a partir de 2025, apunten fonts de l'empresa. Cal recordar, en tot cas, que Volkswagen té una aliança en Ford des de 2019 per a desenvolupar vehicles elèctrics.

Volkswagen també ha explicat aquest dimecres que planeja construir sis gigafactories a Europa, amb una capacitat anual de 240 GWh juntament amb socis. I amb aquest objectiu, la firma ha fundat "una corporació europea per al desenvolupament i la fabricació de cèl·lules i manté oberta l'opció d'integrar-hi socis o inversors". També ha assegurat que el centre d'aquest projecte, "un model per a totes les plantes següents", serà la planta de Salzgitter a Alemanya que començarà la producció en 2025.

També et pot interessar