El president de Ports de l'Estat aclareix que el trasllat a València ha d'analitzar-lo el govern espanyol
Álvaro Rodríguez ha valorat la proposta de Ximo Puig de canviar la seu de Madrid a la Comunitat Valenciana
El president de Ports de l'Estat, Álvaro Rodríguez, ha assenyalat que, encara que ell no se sent arrelat a cap lloc, la proposta de Ximo Puig de traslladar l'entitat estatal a València com a part de la descentralització de les institucions de l'Estat ha d'analitzar-la el govern d'Espanya.
En declaracions aquest dijous en la Conferència de l'Organització Europea de Ports Marítims (ESPO), Rodríguez ha considerat que "la conformació del que és un Estat distribuït territorialment s'hauria d'haver fet en el segle XIX". Però ha insistit que és "una proposta que analitzarà el govern" i aquesta decisió transcendeix a la seua posició.
Per part seua, el president de l'Autoritat Portuària de València, Aurelio Martínez, ha assenyalat que es tracta d'un debat "difícil" i "molt complicat" perquè afecta famílies que estan arrelades a un lloc, encara que ha considerat que la descentralització, com a idea, li sembla "raonable".
"Molts països europeus tenen descentralitzada una gran part de les seues unitats de gestió, per què no ací?", s'ha preguntat, i ha considerat que "seria bo per a la cohesió territorial".
D'altra banda, el president de Ports de l'Estat s'ha referit al procés de fusió iniciat per alguns ports europeus, com els d'Anvers i Bruges, a Bèlgica, per a afirmar que és "un debat que necessitem fer" a Espanya.
Ha destacat que Espanya té 46 ports d'interés general gestionats per vint-i-huit autoritats portuàries, la qual cosa podria portar a pensar des de "la freda anàlisi de l'òptim" en la necessitat d'una concentració. No obstant això, ha assenyalat que és una cosa que s'ha de fer "sota un acord territorial molt ampli".
"Necessitem que després d'un debat profund, seré i racional siga una cosa acordada interinstitucionalment", ha manifestat Rodríguez, qui ha defensat que els ports necessiten "moltíssima estabilitat jurídica" cada vegada que es realitza una reforma perquè "hi ha molt en joc" en aquestes infraestructures.
L'ampliació del port de València
Rodríguez Dapena ha manifestat també que entén que el projecte de l'ampliació nord del Port de València "no té cap problema des del punt de vista ambiental" en tindre una Declaració d'Impacte Ambiental (DIA) "en vigor".
Se li ha preguntat pel desacord d'alguns col·lectius i forces polítiques i el president de Ports de l'Estat ha defensat que s'ha de "buscar l'equilibri" entre la preservació del medi ambient i el desenvolupament, "un problema", ha assegurat, que "sempre" ha tingut en compte l'entitat que presideix i en el qual han estat treballant els ports.
En aquest sentit, ha indicat que Ports de l'Estat entén que el desenvolupament d'una nova terminal, "en una ampliació que ja està feta, amb una DIA en vigor, no té cap dubte des del punt de vista ambiental". I, des d'aquesta òptica, "que és una grandíssima oportunitat de tindre la possibilitat de desenvolupar una terminal que es convertisca en una base per al Mediterrani occidental de connectivitat marítima amb la resta del món".