Ford Almussafes, el motor de la Comunitat Valenciana

La planta de Ford genera 6.000 treballs directes i 24.500 indirectes en 130 empreses auxiliars, en un sector que representa el 14% de les exportacions valencianes, el 9% del treball industrial i el 12% del PIB

Imatge de portada: Ford Almussafes en xifres / Marta Pascual

La construcció dels cotxes elèctrics de Ford implica assegurar-se una càrrega de treball mé gran a partir del 2024, quan la planta de Ford Almussafes deixarà de produir tots els models que té en l'actualitat, excepte el Ford Kuga. Els cotxes elèctrics poden assegurar entre 12 i 15 anys de treball.

Aquesta decisió és molt important per a l'economia valenciana per l'impacte que suposa la Ford i el sector de l'automòbil. Són 5.971 els treballadors de la planta d'Almussafes i 24.500 els que indirectament es beneficien de la factoria en 130 empreses auxiliars.

Un treball de qualitat que representa el 6,8% de l'ocupació industrial de la Comunitat Valenciana. No obstant això, cal recordar que l'any 2015 arribaren a treballar en la planta 9.200 persones.

El sector de l'automòbil va representar el 14% de les exportacions de la Comunitat Valenciana el 2021 i el 16% en el primer trimestre de 2022. Concentra el 9% del treball industrial i suposa el 12% del PIB valencià.

La planta d'Almussafes de Ford té capacitat per a fabricar 450.000 vehicles, tot i que el 2021 en va fabricar 160.000.

Els models en fabricació són: Kuga, Ford S-Max i Ford Galaxy (aquests dos deixaran de fabricar-se el març de 2024). El Mondeo i les dues versions de la Trànsit Connect deixaren de fabricar-se el març de 2022. Per tant, el 2024 només quedaria el Kuga.

Cada euro de valor afegit generat en Ford suposa 2,86 euros per a l'economia valenciana i 6,52 a l'espanyola. I per cada lloc de treball de Ford Almussafes, se'n creen 5,8 a la Comunitat Valenciana i 11,7 a Espanya. Són dades d'un estudi de la Universitat Europea de València del 2016, que destaquen l'efecte tractor de la factoria.

Un treball darrere per a millorar la qualitat i la productivitat

Els representants dels treballadors de Ford Almussafes destaquen el treball que s'ha fet durant tots aquests anys per a millorar la qualitat i la productivitat.

Des de les administracions espanyola i autonòmica també s'ha treballat de valent perquè els futurs vehicles elèctrics de Ford es fabriquen a Almussafes. A principis d'abril, la ministra d'Indústria, Reyes Maroto, es va reunir als Estats Units amb el vicepresident de la multinacional acompanyada de l'actual consellera de Política Territorial, Rebeca Torró, que en aquell moment era directora general d'Indústria de la Generalitat.

En tot cas, cal recordar que, al maig, el president de Ford Europa, Stuart Rowley, va indicar que l'elecció d'una fàbrica no implica el tancament de l'altra, ja que la multinacional està buscant alternatives per a la planta que no siga seleccionada.

Intensa negociació per aconseguir l'adjudicació

Des que es va conéixer que les plantes de Ford de Saarlouis, a Alemanya, i la d'Almussafes competien pels nous models elèctrics de la marca, hi ha hagut una intensa negociació interna per a aconseguir l'adjudicació, ja que està en joc el futur de les factories.

Quan va començar el procés de negociació, la planta d'Almussafes tenia adjudicats cinc models de vehicles, que van passar a quatre després de deixar de fabricar el Mondeo, i d'ací a 2024 deixarà de produir tots els altres, excepte el Ford Kuga, que suposa la meitat de la producció actual.

I, de fet, la multinacional ha demostrat que no li tremola la mà a l'hora de desmantellar alguna de les seues plantes, com ja va anunciar el 2019 que ho faria amb una fàbrica de França i una altra del Regne Unit.

Un element clau és la competitivitat. I les dues factories s'han esforçat per demostrar quina és la guanyadora en aquest camp, amb ofertes de retallada de plantilla, de contenció salarial i de flexibilitat en els torns de treball.

A favor d'Almussafes suma la possible assignació de fons europeus Next Generation per a la reconversió de la fàbrica procedents del Perte.

Però, sobretot, l'anunci del parc industrial de Sagunt com a futura ubicació de la gigafactoria de bateries de Volkswagen, amb totes les sinergies que això generarà per a la indústria automobilística valenciana i espanyola.

També et pot interessar