‘Until Tomorrow’, que denuncia la manca de llibertat de les dones a Teheran, guanya la Mostra de València

‘No dogs or italians allowed’ obté el Premi À Punt, que inclou la compra dels drets d’emissió

Mar Iglesias entrega el Premi À Punt del Públic de la Mostra de València 2022
Mar Iglesias entrega el Premi À Punt del Públic de la Mostra de València 2022 / À Punt NTC

La pel·lícula francoiraniana Until Tomorrow, que denuncia la falta de llibertat de les dones a Teheran, s'ha proclamat guanyadora de la Palmera d'Or de la Mostra de València 2022, i també ha guanyat els guardons a millor direcció i millor actriu per a Sadaf Asgari.

El film del director iranià ha dominat el palmarés, juntament amb la pel·lícula israeliana Concerned Citizen, del director Idan Haguel, que s'ha emportat la Palmera de Plata, el Premi al millor guió i el de millor actor per a Shlomi Bertonov.

El guardó a la millor fotografia l’ha guanyat Paolo Carnera pel treball en Nostalgia, de Mario Martone, i el de la millor música Amin Bouhafa, compositor d’'Entre les figueres, d’Erige Sehiri.

La pel·lícula guanyadora, que obté una recompensa de 30.000 euros més 15.000 per a la distribuïdora espanyola, és una coproducció francoiraniana centrada en les dificultats d'una jove que viu a Teheran, Fereshteh, que es veu obligada a amagar al seu nadó il·legítim durant una nit perquè no la vegen els seus pares, que li fan una visita sorpresa.

El director, Ali Asgari, ha celebrat l'èxit i ha afirmat que és un gran honor per a ell obtindre el reconeixement de la Mostra, però sobretot és molt important per a la pel·lícula, que es distribuirà a Espanya justament en aquests moments tan complicats per a l'Iran, on les dones i molta gent estan protestant i lluitant per drets bàsics.

També Idan Haguel, director, guionista i productor de Concerned Citizen, que a més de la Palmera de Plata obté un premi de 20.000 euros, s'ha mostrat conten. El seu film és una sàtira sobre la forma de vida de molts homosexuals blancs i burgesos encarnada en una parella de gais que viuen a Tel-Aviv, amb la gentrificació d'uns certs barris i la gestació subrogada com a grans temes de debat.

El director artístic del festival, Eduardo Guillot, ha destacat que Until tomorrow “és un al·legat en tota regla en defensa de la llibertat de la dona a l'Iran que, a més, cinematogràficament, és una pel·lícula modèlica”. També s’ha mostrat content de la Palmera de Plata per a Concerned Citizen, perquè que “també és una cinta que se centra en qüestions molt d'actualitat”.

Fora de la Secció Oficial, concretament en la Informativa, el guardó principal és el Premi À Punt del Públic, que inclou la compra dels drets d'emissió de la pel·lícula, cosa que subratlla el seu compromís amb la indústria cinematogràfica, i que ha reconegut la pel·lícula No dogs or italians allowed.

La presidenta del Consell Rector d'À Punt Mèdia, Mar Iglesias, ha assenyalat la importància d'aquest premi que fomenta la participació del públic, i ha destacat que À Punt fa cinc anys que és el mitjà oficial de la mostra, fet que demostra que en el mitjà públic dels valencians i les valencianes, "apostem fermament pel sector audiovisual i cinematogràfic".

També et pot interessar

stats