Sis directores opten a la Palmera d'Or de la Mostra de Cinema de València

Són la meitat de candidatures en un llistat de dotze llargmetratges on es dona visibilitat a diverses realitats socials, com la guerra d'Ucraïna, les relacions del col·lectiu LGTB i el masclisme

Una de les imatges de 'Klondike', la pel·lícula inspirada en la guerra d'Ucraïna
Una de les imatges de 'Klondike', la pel·lícula inspirada en la guerra d'Ucraïna / Mostra de València

Per primera vegada, sis dones competeixen per la Palmera d’Or de la secció oficial en la 37 edició de la Mostra de València Cinema del Mediterrani, que comença aquesta vesprada a la sala La Rambleta de la ciutat. Representen la meitat de les candidatures en un llistat de 12 llargmetratges on es dona visibilitat a diverses realitats socials.

Una de les nominades és la cineasta d’origen kosovar Kaltrina Krasniqi amb el llargmetratge Vera dreams of the sea, que conta la vida d'una dona jove que es veu obligada a enfrontar-se als valors patriarcals del seu entorn social després de la mort del seu marit. 

Frame de la pel·lícula 'Vera dreams of the sea'
Frame de la pel·lícula 'Vera dreams of the sea' / Mostra de València

També opta al premi la tunisiana Erige Sehiri amb Entre las higueras, que retrata la realitat i les relacions personals d'un grup d'homes i dones joves mentre cullen figues a l'estiu.

Imatge del llargmetratge 'Entre las higueras'
Imatge del llargmetratge 'Entre las higueras' / Mostra de València

Una altra de les cineastes és Sara Kern, d’Eslovènia, amb la pel·lícula Moja vesna, un drama en què la protagonista, una xiqueta de deu anys, es converteix en la inesperada figura adulta d'una família fragmentada.

Imatge de la pel·lícula 'Moja Vesna'
Imatge de la pel·lícula 'Moja Vesna' / Mostra de València

La directora ucraïnesa Maryna Er Gorbach es presenta amb Klondike, una història inspirada en els orígens de la guerra entre el seu país i Rússia l'any 2014, en què una família que viu a la frontera es nega a abandonar sa casa quan les forces militars prenen el poble. Poc després, un accident aeri els situa en el centre de la catàstrofe.

Una de les imatges del llargmetratge 'Klondike'
Una de les imatges del llargmetratge 'Klondike' / Mostra de València

Des de Portugal, la realitzadora i cineasta Cláudia Varejão porta a la pantalla gran la història d’amistat d’una jove i un xic queer a través de Wolf and dog.

Un dels plànols de la pel·lícula  ‘Wolf and dog’
Un dels plànols de la pel·lícula ‘Wolf and dog’ / Mostra de València

Finalment, el tàndem format per les dues directores franceses Lise Akoka i Romane Gueret aspira al guardó amb Les Pires, un llargmetratge que sorgeix del seu primer curtmetratge, Chasse Royale

Imatge de 'Les Pires'
Imatge de 'Les Pires' / Mostra de València

Més de cent projeccions en deu dies

El director Jordi Núñez inaugura el festival amb la seua òpera prima, El que sabem, una pel·lícula generacional rodada a València i amb la col·laboració de Samantha Hutson i Rosita Amores, que torna a la pantalla gran als 82 anys. Amb aquesta projecció, s'inicia una programació de deu dies, en què es projectaran més de cent pel·lícules provinents de les dues vores del mar Mediterrani. 

A més, el director francés Robert Guédiguian recollirà el premi d'honor de la Mostra per tota la seua trajectòria, amb títols com Les neus del Kilimanjaro (2011), La ciudad está tranquila (2000) i Marius y Jeannette (1997).

Per primera volta, el festival estrena un espai públic i obert a la plaça de l'Ajuntament de València, on es podrà sentir a algunes directores i es gravaran alguns programes de ràdio, com els d'À Punt, el mitjà oficial de la mostra. Precisament À Punt té un guardó al premi del públic, que es podrà votar després d'assistir presencialment a les sessions de la secció informativa de la Mostra.

També et pot interessar