'Zoom': Coneixem el cas del pare d'Arturo, que en entrar en urgències li van desaparéixer els rellotges
Zoom aborda "El preu de la mort", el negoci al voltant de les defuncions i les noves maneres de recordar els éssers estimats
El pare d'Arturo va ser dels primers malalts diagnosticats amb la covid-19, al 2020, a la Comunitat Valenciana. Va ingressar en un hospital valencià amb una pneumònia bilateral. L'home estava greu i "tal com anava per casa, amb el seu batí, els dos rellotges que sempre portava i les seues ulleres va arribar a urgències", ha explicat el fill a l'equip de Zoom en el programa 'El preu de la mort'.
Son pare no va poder sobreviure a la malaltia i en morir es van activar els protocols de la funerària, ha explicat el fill. "Rebérem una telefonada de la persona que estava aquell dia de guàrdia a l'hospital. Fins ací tot era normal. La sorpresa sobrevé quan aquesta persona ens diu que tot el que porta el meu pare damunt ha de ser incinerat amb ell. Ens va dir que aquell era el protocol de l'hospital, pel tema de la covid-19. Ens insisteix que no hi ha una altra possibilitat i que l'incineraran amb els seus dos rellotges, tant sí com no".
Els dos rellotges eren un Cartier i un altre rellotge esportiu que el pare d'Arturo utilitzava per a comptar els passos que caminava. Un dels rellotges estava valorat en uns 4.000 euros. A més a més, com ha sabut l'equip de Zoom, incinerar un cos amb les seues pertinences és completament irregular.
Com que José Luis, l'operari de la funerària, sols donava excuses per a procedir així, la família del difunt va decidir posar-se en contacte amb un funerari de confiança. Aquest els va dir que "això li semblava molt estrany", ha relatat Arturo a l'equip de Zoom, "i també ens va recordar que no s'estava incinerant ningú amb objectes personals".
La persona de confiança d'Arturo va intentar començar les diligències per a fer-se càrrec de la incineració, però sols trobava impediments. "Aquesta persona em va telefonar entre sorprés, enfadat i al·lucinat. Em va dir que havia intentat accedir al cadàver de mon pare per a agafar les pertinences de valor, però que no el van deixar".
Arturo pensava que, en última instància, els rellotges estarien vigilats per l'hospital. De fet, el que diu el protocol en cas d'ingrés per urgències és que els objectes de valor del pacient "queden custodiats en una caixa forta que hi ha en admissió d'urgències".
Quan des de l'hospital telefonen a la família perquè passe a arreplegar els objectes personals de son pare, en obrir la bossa, allí estava la roba, el mòbil i el carregador, també les ulleres, les targetes d'identificació (DNI, SIP) i res més". Cap dels dos rellotges estava a la bossa.
El 12 de gener del 2022 Arturo va presentar un recurs de reparació a l'hospital per no haver custodiat els rellotges. "L'hospital ens va contestar que no és responsable dels objectes personals que tu no sol·licites que vagen a la caixa forta. "És fàcil imaginar la situació. Primers dies de pandèmia i un malalt greu, major i a soles. Li llevarien totes les pertinences: roba, ulleres, rellotges... i ja mai més", s'emociona el fill en recordar la soledat de les últimes hores de son pare. "Mon pare estava molt malament per a estar pendent dels seus rellotges". De fet, els familiars ni podien acomiadar el finat.
Arturo també va decidir contactar amb la funerària que —segons afirma— ni tan sols es van dignar a contestar-li directament. "L'associació de funeràries de València em va enviar un correu molt poc afortunat".
Així que la família ha decidit explorar l'única via que li quedava, la contenciosa. "Emprendrem accions contra la persona de la funerària que em va telefonar. Busquem la responsabilitat de la funerària i també de l'hospital, perquè el personal de la funerària treballa en les instal·lacions de l'hospital".
El pare d'Arturo sembla no ser l'únic al qual li han desaparegut les pertinences. Recentment, un treballador d'un hospital valencià va ser detingut per furtar les joies custodiades dels pacients ingressats.