Whatsapp i Telegram, les aplicacions més usades pels majors de 54 anys

Un 16% de la població valenciana enquestada no ha utilitzat mai internet

Les persones majors de 54 anys van incrementar l'ús d'internet durant la pandèmia, però en eliminar-se les restriccions han reduït el consum
Les persones majors de 54 anys van incrementar l'ús d'internet durant la pandèmia, però en eliminar-se les restriccions n'han reduït el consum / À Punt NTC

WhatsApp o Telegram són les aplicacions més usades per la població valenciana major de 54 anys, el que posa de manifest que aquest col·lectiu utilitza els dispositius amb una finalitat comunicativa per a converses informals amb amics i familiars.

Així es conclou d’una enquesta de la Conselleria d’Innovació, a través de la càtedra de Bretxa Digital Generacional de la Universitat d'Alacant, i que ha entrevistat més de 1.800 persones majors de 54 anys.

Per edats, el grup més jove, de 55 a 64 anys, després de la missatgeria, utilitza els serveis de correu electrònic i la banca en línia. El grup de 65 a 75 anys usa la banca en línia en segon lloc, i el grup major de 75 anys utilitza les videotelefonades en segon lloc, després de la missatgeria. El mòbil és el dispositiu més emprat amb un 93% d'usuaris, seguit de l'ordinador (52%) i tauletes (44%).

En canvi, aquest sondeig ha revelat que hi ha un 16% de persones “que no ha usat mai internet", ha explicat la professora Natalia Papí, directora de la càtedra de Bretxa Digital Generacional de la universitat alacantina.

El 84% dels majors de 54 anys valencians que han participat en aquesta enquesta afirma disposar d'accés a internet en l'habitatge i el 72%, a més, ha usat la xarxa en els últims mesos. De la població usuària d’internet, la gran majoria té una mitjana de freqüència d'ús d'almenys cinc vegades a la setmana.

Si s'atén els motius que expliquen la falta d'ús d'internet destaquen l'analfabetisme digital (argumentat per un 70% dels qui no l'usen), acceptabilitat (32%), la falta de percepció de la necessitat (22%) o la inseguretat econòmica (10%).

A més, sobreïx el temor a l'engany i la desconfiança especialment en els serveis de banca electrònica. Totes aquestes causes afecten especialment la població major de 74 anys.

Els nivells de competències digitals són molt semblants entre homes i dones, encara que mentre les dones tindrien una posició relativa un poc millor en la dimensió de comunicació, els homes la tindrien en la resolució de problemes tècnics.

Finalment, de les entrevistes es desprén que les persones usuàries d'internet van augmentar l'activitat en la xarxa durant el confinament, però a poc a poc estan tornant als nivells de connexió anteriors, coincidint amb l'evolució favorable de la pandèmia.

Mesures contra la bretxa digital en administracions i empreses

Les dades que ofereix el sondeig evidencien la necessitat d’impulsar accions per a reduir la bretxa digital entre la població de la Comunitat Valenciana. Aquestes iniciatives es poden aplicar en tres àmbits: l'administració, les empreses i la població.

La càtedra de Bretxa Digital Generacional proposa que les administracions presenten vies per a facilitar els procediments, assegurar la protecció dels usuaris i incentivar programes formatius.

També considera que les empreses haurien d'apostar per oferir serveis presencials i simplificar els processos en línia, mentre que la població precisa vies per a la formació contínua i de comunicació.

La directora general per la Lluita contra la Bretxa Digital, María Muñoz, ha explicat que la conselleria continua fent front a les barreres digitals oferint a cada grup de població el que necessita per a facilitar i millorar la vida de la ciutadania.

També et pot interessar