Les oficines Orienta de suport al col·lectiu LGTBI fan més de 9.000 atencions el 2022

El servei de la Generalitat ofereix, entre altres, atenció psicològica i assessorament social, legal i jurídic

Imatge d'un centre Orienta de la Generalitat
Imatge d'un centre Orienta de la Generalitat / GVA

Les oficines Orienta de la Generalitat per a l'assessorament i suport a persones LGTBI, els seus familiars i persones pròximes han incrementat en un any un 38% les atencions realitzades, en passar-ne de 6.856 del 2021 a les 9.474 atencions efectuades el 2022.

Per províncies, 5.252 corresponen a la de València, 2.836 a la província d'Alacant i 1.386 a la de Castelló, segons ha indicat la Generalitat en un comunicat.

El director general d'Igualtat en la Diversitat, José de Lamo, ha subratllat que aquestes oficines es van posar en marxa el juliol del 2019 en resposta al que s'estableix en la llei de la Generalitat d'igualtat de les persones LGTBI, en la qual s'assumia el compromís de garantir un servei públic d'informació, orientació i assessorament, inclòs el psicològic, legal, administratiu i social.

En aquesta línia, ha defés que la necessitat d'aquest recurs "s'està evidenciant en les dades d'atencions d'aquests més de tres primers anys de funcionament", al mateix temps que ha ressaltat la importància d'aquestes oficines com un espai "on s'ofereix l'acompanyament necessari perquè les persones se senten secundades, segures, respectades i acompanyades en les decisions que desitgen adoptar".

Les oficines disposen d'un espai físic en les tres províncies, a més d'oferir atenció telefònica, per videoconferència i a través de correu electrònic.

Des de l'obertura el 2019, s'han realitzat 25.709 atencions a persones del col·lectiu LGTBI en tot el territori. Del total d'atencions, la intervenció psicològica ha sigut el servei més demanat, seguit pel d'informació i acolliment, la intervenció social i, finalment, la intervenció legal i jurídica.

Les persones LGTBI migrants i les persones trans representen el 70% de les atencions

Les persones que acudeixen a les oficines Orienta poden rebre més d'una atenció durant la permanència com a usuàries del servei. Per aquest motiu, a més del nombre d'atencions realitzades, han de considerar-se també les persones ateses.

Durant l'any passat, les 9.474 atencions es van dur a terme a un total de 2.519 persones en tota la Comunitat Valenciana, 780 a la província d'Alacant, 351 en la de Castelló i 1.388 a la província de València.

Aquesta xifra multiplica quasi per set les persones ateses en el primer any de funcionament de les oficines, quan es van atendre 380 persones.

Un 40% de les atencions es fa a persones LGTBI migrants i un 30% a persones trans. Tots dos perfils requereixen un acompanyament més gran en patir més situacions de discriminació i vulnerabilitat.

La gran majoria de les atencions portades a terme van ser a persones del col·lectiu LGTBI (82%), i la resta, a familiars o persones pròximes.

També et pot interessar

stats