No introduir menjar ni beguda, canvis de cartell o l'ús de polsera 'cashless': els deu abusos dels festivals denunciats per Facua

L’associació Consumidors en Acció ha denunciat aquestes irregularitats i ha reclamat que se’ls apliquen sancions

Imatge d'arxiu d'un dels espectacles de pirotècnica del festival
Imatge d'arxiu d'un dels espectacles de pirotècnica del festival Medusa / Medusa Sunbeach Festival

Facua-Consumidors en Acció ha denunciat a diverses empreses organitzadores de concerts i festivals per irregularitats i ha reclamat a les administracions competents que apliquen sancions exemplars i dissuasives. L'associació ha identificat deu tipus d'abusos, davant els quals les persones usuàries tenen dret a reclamar la devolució de diners i, segons els casos, també indemnitzacions econòmiques.

No permetre l'entrada amb menjar ni beguda

Segons Facua, és la irregularitat més freqüent. “Com que l'hostaleria no és l'activitat principal, sinó una de caràcter accessori, aquesta manera d'exercir el dret d'admissió resulta contrària a la legislació en matèria d'espectacles públics” assegura l’associació. Així, els afectats poden reclamar que se'ls compense la despesa que hagen de realitzar en els recintes.

Facua ha denunciat per aquest motiu de més d'una vintena de festivals aquest estiu, dels quals tres s’han celebrat a la Comunitat Valenciana: el Reggaeton Beach Festival, celebrat entre altres a Benidorm i Marina d'Or; el Low Festival de Benidorm i el Pirata Beach Fest de Gandia.

Canvis d'ubicació sense dret a reembossament 

Després de vendre un determinat nombre d'entrades, hi ha organitzadors que decideixen traslladar el festival a altre recinte, bé per no obtindre els permisos, bé perquè el traslladen a un lloc amb major o menor aforament, segons l’èxit obtingut. “En tots els casos, l'usuari té dret a recuperar els diners de l'entrada si no li agrada o li causa problemes desplaçar-se”, segons Facua. 

Artistes que suspenen actuacions sense que es compense als afectats

Si un dels artistes cancel·la la seua actuació, “els seus fans tenen dret a reclamar la devolució de l'import de les entrades, si ja no els interessa assistir, a més d'una indemnització pels perjudicis econòmics derivats de no poder recuperar l'import de bitllets de transport o allotjament en hotels que ja no hagen d'usar”, segons l’associació. També poden plantejar a l'empresa el reembossament d'una part del preu.

Cancel·lacions per una mala gestió

Un dels motius més habituals pels quals es cancel·len festivals i concerts és perquè l'empresa no ha acreditat les mesures de seguretat necessàries, o bé per malalties dels artistes que els impedeixen participar. En qualsevol cas, tant si la cancel·lació és definitiva com si l'organitzador anuncia noves dates, “és una modificació substancial en les condicions del contracte que dona dret a la seua resolució”. En aquest cas, els afectats també poden reclamar els danys i perjudicis derivats de la cancel·lació, afirma Facua. Si s’anuncia amb només unes hores d'antelació, a més del pagament del transport i l'allotjament poden exigir el del menjar durant la seua estada.

Un exemple va ser el Diversity València Festival; el de Malú i el de Leiva en el marc del SOM Festival de Castelló; i el de Bryan Adams, a la Marina de València.

Limitar el termini per a retornar els diners

Diferents lleis autonòmiques en matèria d'espectacles públics plantegen terminis per a retornar l'import de les entrades quan els esdeveniments es cancel·len, però no el termini màxim que tenen els usuaris per a reclamar. Hi ha empreses que estableixen terminis molt reduïts per a sol·licitar-lo. Sense una normativa específica, Facua recorda que s’hauria d’aplicar un màxim de cinc anys, com planteja el Codi Civil.

No permetre pagaments en efectiu

La llei no obliga les empreses a acceptar pagaments amb targetes de dèbit o crèdit, però tampoc els permet que es neguen a cobrar en efectiu. Facua ho considera una pràctica abusiva i, per tant, sancionable, segons estableix la Llei General per a la Defensa dels Consumidors i Usuaris. “El truc d'imposar que les compres en els recintes dels festivals es realitzen exclusivament mitjançant a través d'una polsereta cashless, que prèviament cal adquirir i carregar amb diners, és una pràctica il·legal” afirma l’associació.

Cobrar per recuperar els diners de les polseres cashless

Si és il·legal imposar el pagament amb aquestes polseres, també ho és cobrar una quantitat per reembossar els diners que sobren d'aquestes. Va ser el cas del FIB de Benicàssim, amb tres euros per “despeses de gestió”.

Saturació en les cues

La inexistència d'una operativa en condicions per a garantir que no es provoquen taps en l'accés dels usuaris al recinte pot derivar en què molts es perden part del començament de l'esdeveniment. Una cosa per la qual podria reclamar-se la devolució d'una part de l'import de l'entrada

Finalització a mitjan esdeveniment

Si l'esdeveniment finalitza abans del que es preveu, els espectadors poden exigir el reembossament d'una part de l'import de les entrades. D'extraordinària gravetat ha sigut el cas del Medusa Festival, on un jove de 22 anys ha mort i 40 persones més han resultat ferides de diversa consideració en esfondrar-se part de l'escenari a conseqüència d'una forta ràfega de vent. Ací se sumen, òbviament, les indemnitzacions econòmiques que reclamaran els familiars del mort i els ferits. A més, la investigació judicial determinarà si l'organitzadora va cometre o no alguna irregularitat en la instal·lació.

Excés d'aforament

Encara que el concert o festival se celebre, si l'empresa ha posat en risc la seguretat dels usuaris amb un nombre d'entrades superior a l'aforament màxim permés, les conseqüències són sancions administratives i la reclamació del reembossament d'una part o la totalitat de l'import, en funció de la gravetat dels fets.

També et pot interessar