Greenpeace denuncia que l’AVE València-Castelló de la Plana afig un 233% més de trens de llarg recorregut, però cap de rodalies

L’organització ecologista adverteix que la infraestructura travessa horta protegida i reivindica el corredor mediterrani perquè és més polivalent per al trànsit ferroviari

VÍDEO | Els trens d\'AVE proven la via entre Elx i Múrcia
Imatge d'arxiu d'un AVE en proves entre Alacant i Múrcia / À Punt NTC

La línia d’alta velocitat que projecta el Ministeri de Transports entre València i Castelló de la Plana no millora el servei de trens de rodalies i, per tant, no atén l’objectiu fixat pel mateix ministeri de prioritzar les inversions que afavorisquen la mobilitat quotidiana. És un dels arguments que recull l’entitat ecologista Greenpeace en les al·legacions que ha presentat a aquest projecte que, a més, i segons denuncia, “travessa l’horta protegida”.

A més, cal recordar que a hores d’ara ja es pot anar, de València a Castelló de la Plana en AVE, encara que no a través d’una línia d’alta velocitat, el tren aprofita infraestructures prèvies.

És la construcció d’aquesta infraestructura ferroviària la que qüestiona l’entitat ecologista. Argumenten raons del servici a la ciutadania, però també ambientals.

Greenpeace assenyala que, “fins i tot a l’escenari més optimista”, el projecte no contempla afegir ni un sol tren de rodalia als que actualment circulen. En canvi, Transports planteja afegir un 233% més de ferrocarrils de llarg recorregut, “a pesar que s’espera un augment del 45% en el nombre de viatgers de rodalies, segons l’estudi de demanda del túnel passant de València (un altre projecte presentat pel Ministeri de Transports en paral·lel) i que demostra la manca de coherència dins del mateix ministeri”, com apunten des de l’entitat ecologista.

Coincidint amb la visita a València de la ministra de Transports, Raquel Sánchez, per a presentar el pla de xoc per a acabar amb el caos de rodalies al nostre territori, Greenpeace alerta que el projecte per a construir l’alta velocitat fins a Castelló de la Plana “absorbeix una inversió superior a 1.700 milions d’euros”.

En canvi, l’entitat ecologista ha reivindicat el corredor mediterrani per al transport de mercaderies. Adverteix que la nova línia no serà apta per a trens de mercaderies, que seguiran circulant per la via actual compartida amb servicis regionals i de rodalia, cosa que limita la capacitat del corredor mediterrani per a traure camions de la carretera i reduir les emissions contaminants.

Una de les raons que esgrimeix Greenpeace per a rebutjar la construcció de la línia d’alta velocitat de València a Castelló de la Plana és la distància del tram. Apunta que es tracta d’una línia de molt alta velocitat per a un tram tan curt, de menys de huitanta quilòmetres, per això reclama al ministeri una infraestructura polivalent, que servisca per a diversos trens i que no afecte terrenys protegits.

Rebuig a l'ampliació del bypass A-7

D’altra banda, Greenpeace també considera incoherent que es treballe per a promoure el ferrocarril de mercaderies i, alhora, s’amplien carreteres per assumir més camions en circulació.

Per això, l’organització ecologista també demana que es paralitzen els projectes d’ampliació d’autopistes, com el bypass de l’A-7, perquè és incompatible amb la descarbonització del transport que marca el Pla Nacional d’Energia i Clima.

Amb les seues al·legacions, Greenpeace se suma al rebuig mostrat per col·lectius d’usuaris, sindicats i associacions ecologistes com Per l’Horta o Acció Ecologista-Agró, que ja van mostrar les seues reticències a l’alta velocitat de València a Castelló de la Plana durant la fase d’informació pública.

També et pot interessar

stats