Les comissions hauran de tindre un coordinador Covid: així és el pla per a celebrar festes populars

La Conselleria de Sanitat vol implantar un nou model festiu que permeta les celebracions de manera responsable

Imatge d'arxiu d'una mascletà de Falles a l'Ajuntament de València
Imatge d'arxiu d'una mascletà de Falles a la plaça de l'Ajuntament de València / À Punt NTC

Les festes populars que se celebren enguany en alguns municipis valencians i s'han endarrerit a causa de la pandèmia, com les Falles o els Moros i Cristians, hauran de seguir una sèrie de normes, com l’obligatorietat en l’ús de la mascareta en totes les activitats, ja siga en espais oberts com tancats; el control en els aforaments per a evitar que se generen aglomeracions; i la creació de la figura del coordinador Covid en cada comissió, que s’encarregarà d’aplicar i supervisar la normativa sanitària vigent. 

Són algunes de les mesures que es desprenen del pla sanitari per a les celebracions populars, que ha publicat la Conselleria de Sanitat Universal. És una guia de normes i recomanacions que permetrà generar un model festiu “sanitàriament responsable”, on les comissions i organitzacions hauran de tindre un paper més actiu en el control de la normativa. 

Així, com a regla general per a tot tipus de festes, s’haurà d’usar sempre la mascareta, només amb l’excepció que s’estiga consumint beguda o menjar. Cauen els aforaments de les seus festeres, com en la resta d’activitats d’hostaleria i oci nocturn, i s'hauran d’aplicar les restriccions que es corresponguen a la llicència que tinguen els locals. 

Es permeten el ball, les actuacions esporàdiques i els concerts de grups musicals, on només s’haurà de garantir que es mantinga la distància de seguretat, almenys de dos metres entre músic i públic. 

La figura del coordinador Covid

Com a novetat, el protocol obliga a les organitzacions de Moros i Cristians i a les comissions falleres a tindre un coordinador o coordinadora Covid; una figura, segons Sanitat, “d'importància vital” per al desenvolupament dels actes. Aquest coordinador o coordinadora haurà de conéixer la normativa sanitària que estiga en vigor i l’aplicarà en tots els actes que es facen. 

A més, la Conselleria recomana que els actes tinguen lloc a l’aire lliure en espais delimitats i, periòdicament, que es facen crides al públic i als participants recordant que s’han de celebrar uns actes festius “de manera responsable”. 

Mesures per a la celebració d’actes pirotècnics

Tal com especifica el departament que dirigeix Ana Barceló, els actes pirotècnics s’hauran de fer seguint el protocol per als espectacles pirotècnics i manifestacions, publicat el 24 d’agost. En aquest protocol s’estableix, entre altres mesures, que les entitats promotores hauran de disposar dels recursos necessaris per a fer complir les mesures corresponents a l'aforament, distància de seguretat i higiene.

Ara, com a novetat, s’indica que, en cas que la llicència municipal no delimite l’aforament, s’haurà d’aplicar la fórmula següent: la capacitat s’haurà de calcular dividint la superfície útil per 2,25 metres quadrats. 

Indicacions per a les desfilades, l'Ofrena i la Cremà

La Conselleria de Sanitat també estableix unes mesures especials per als actes tradicionals de les Falles. Pel que fa a les desfilades o cercaviles, s’hauran de fer per demarcacions falleres; és a dir, en aquells carrers on es desenvolupe l’activitat pròpia de la comissió. A més, sempre s’hauran d’organitzar evitant les aglomeracions. 

Quant a l’Ofrena, s’haurà de fer sempre amb mascareta i sense trencar les files entre els participants. En acabant, la comitiva es dissoldrà de manera “progressiva i ordenada”. Finalment, en la Cremà, les comissions hauran de delimitar els carrers confluents a la localització del monument i crear una doble tanca per a separar els fallers i falleres del públic. 

També et pot interessar

stats