Joan Calabuig: "Estic convençut que hi ha espais per a l'acord en l'ampliació del port de València i cap element insalvable"

El nou president de l'APV reivindica el seu antecessor, Aurelio Martínez, de qui es confessa "admirador" i dona per fet que tot i les sentències en contra, "no s'arrancarà mai el ciment" de la ZAL de la Punta

El president de l'APV Joan Calabuig
El president de l'APV Joan Calabuig / À Punt NTC

Diàleg i consens són els principis amb què Joan Calabuig ha amarrat l'Autoritat Portuària de València. El nou president dels ports de València, Gandia i Sagunt ha explicat a Les notícies del matí que vol evitar que la infraestructura siga "un element de confrontació" i assegura estar "absolutament convençut que hi ha espais per a l'acord" i cap "element insalvable" en els temes crítics, com l'ampliació nord, que va enfrontar el seu antecessor, Aurelio Martínez, amb l'Ajuntament de València i la Conselleria de Medi Ambient. Però Calabuig no vol que s'entenga la seua postura com una esmena a la totalitat de Martínez, per qui ha confessat tindre una "absoluta admiració".

"Totes les societats que avancen és perquè tenen grans acords. És el meu tarannà. I la guia que servirà per a prendre les decisions", ha afirmat el president de l'APV, que ha destacat la sintonia amb l'alcalde de València (amb qui va compartir responsabilitats de govern entre 2015 i 2016), una figura crítica amb la gestió de Martínez. "Joan Ribó va ser de les primeres persones que em va felicitar perquè ell també està molt animat en la nova etapa i estic segur que tindrem possibilitat d'arribar a acords". A l'espera d'una reunió oficial, Calabuig ha recordat que aquest dijous va assistir a la ponència de Ribó en el Fòrum Europa Tribuna Mediterrània, en què ja va interpretar molts punts de coincidència.

Un bon acord és aquell en que ningú té tota la raó

El nou president de l'APV s'ha marcat com a objectiu augmentar la competitivitat internacional de la infraestructura i, alhora, assegurar la descarbonització total del port el 2030, en compliment dels objectius de la UE, una transició en què veu el ferrocarril com a element essencial, i el dialèg amb les parts afectades en el procés, com a instrument bàsic de treball. En aquest sentit, ha garantit que escoltarà la Comissió Ciutat-Port i les associacions de veïns, amb les quals vol entrevistar-se pròximament.

Com va fer en el dia del seu nomenament, Calabuig ha insistit en la necessitat de pactar lluny de posicions maximalistes o "radicals" en les controvèrsies que envolten la gestió portuària. Perquè en opinió del president de l'APV "un bon acord" serà aquell "que puga partir del fet que tot el món exposa les seues raons i ningú té tota la raó".

El port ha d'estar al capdavant de la resposta i assumint la seua responsabilitat en els impactes que genera

Entre aquests punts de conflicte, anticipa que el port "ha d'estar al capdavant de la resposta i assumint la seua responsabilitat" en l'impacte potencial a l'Albufera o la possible regressió de les platges del sud, si ve ha matisat que hi ha factors de molta més influència, com la menor aportació de sediments dels rius i el canvi climàtic.

No arrancarem el ciment de la ZAL de la Punta, això segur

I respecte de la paralització cautelar de la Zona d'Actuacions Logístiques de la Punta per les sentències en contra, l'última en primera instància per la sala del contenciós del TSJCV, ha anticipat que "no arrancarem el ciment, això segur", perquè l'obra està "feta i entregada a l'Ajuntament", si bé s'ha mostrat obert a pactar noves millores, com les que ja s'han acordat per a fer l'espai estratègic més sostenible i integrat en la ciutat. "Sempre acataré les sentències", ha manifestat Calabuig, que, no obstant això, ha advertit que el procés judicial continua obert i la decisió no és ferma.

També et pot interessar

stats