El consell d’administració del port de València vota aprovar l’ampliació nord

El projecte també haurà de passar pel Consell de Ministres, com totes les actuacions que suposen una inversió pública de més de dotze milions d'euros

Vista aèria del port de València
Vista aèria del port de València / Europa Press

El consell d’administració del port de València es reuneix aquest divendres en sessió extraordinària per votar la proposta d'aprovació del Projecte Constructiu del Moll de Contenidors de l'Ampliació Nord del Port de València, tal com va anunciar dimarts el president de l’Autoritat Portuària de València (APV), Aurelio Martínez. 

Durant el consell d'administració s'explicarà l'Informe de Compatibilitat amb l'Estratègia Marina, emés per la Direcció General de Costes —dependent del Ministeri de Transició Ecològica i Repte Demogràfic—, relatiu al projecte de construcció del moll de contenidors de l'ampliació nord del port de València. Un document que l’APV va rebre aquest dilluns i que assegura que és “favorable amb condicions”.

Martínez va destacar dimarts que la recepció de l’informe és una notícia excel·lent per a la Comunitat Valenciana i que, si el consell d’administració aprova hui el projecte, passarà al Consell de Ministres perquè, per ser una iniciativa que comporta una inversió pública superior a dotze milions d'euros, l'ha d'aprovar aquest organisme. Si s'aprova –va indicar Martínez–, se seguirà la tramitació per a desenvolupar la nova terminal nord de contenidors, i la seua previsió és que les obres isquen a licitació a principis de 2023

L'ampliació del port és un cas de polèmica i motiu de discrepàncies entre el PSPV, Compromís i Podem per l'impacte i afectació. El president de l’APV va qualificar la infraestructura resultant de l’ampliació de la terminal nord del port de “moderna, sostenible, respectuosa amb el medi ambient i amb una inversió publicoprivada molt important”. En aquest sentit, va afirmar que faran totes les recomanacions que assenyala el document, i va assegurar que algunes ja les tenien previstes i altres —com ara, fer més sondejos i comprovar l'estat de les terres a diferents profunditats— són compatibles amb el desenvolupament de les obres.

Segons l’APV, l’Informe de Compatibilitat amb l'Estratègia Marítima conclou que “a la vista de la documentació i informació disponible, s'observa que els efectes de l'actuació sobre els objectius ambientals de l'estratègia marina llevantinobalear, en principi, no posaran en risc la consecució del bon estat ambiental.” Per tant, “d'acord amb l'article 7.2 del Reial decret 79/2019, de 22 de febrer s'emet informe de compatibilitat favorable amb condicions.”

21 condicions perquè l’actuació siga compatible

L’informe condiciona l'autorització de l'ampliació del port al compliment d'una sèrie de qüestions, entre les quals figuren que no podrà dragar-se material en el banc d'arenes submarí enfront de Cullera i Sueca (Ribera Baixa). A més, reclama actualitzacions del Programa de Vigilància Ambiental (PVA) del projecte relatives a la protecció de la fauna.

L'Informe de Compatibilitat amb l'Estratègia Marina estableix un total de 21 condicions que "hauran de dur-se a terme perquè l'actuació siga plenament compatible" amb el contingut de l’estratègia.

Isaura Navarro demana una nova DIA 

La consellera de Transició Ecològica, Isaura Navarro, va insistir aquest dimarts que cal fer una nova declaració d’impacte ambiental abans de donar llum verda al projecte. Considera que “una sèrie de compromisos de caràcter mediambiental per part del port, sense cap concreció” (al·ludint al contingut de l’informe de Costes) no substitueix una DIA, i que cal fer-ne una nova perquè en els quinze anys que han passat des que es va fer la primera, ha canviat la normativa, la realitat d'emergència climàtica, i el projecte.

A més, a Navarro li preocupa que l’informe deixa en mans de l’Autoritat Portuària, que “no ha demostrat mostrar-se majoritàriament implicada en la preocupació ambiental i la protecció del territori”, les condicions respecte a com s’ha de dur a terme l’ampliació per a fer-la tenint cura del medi ambient.

Per la seua banda, el veïnat de la zona a través de la Federació d'Associacions Veïnals (FAAV) de València ha demanat al govern espanyol que faça públic l'informe. La presidenta de l'entitat veïnal, María José Broseta, ha indicat en un comunicat que "la qüestió mediambiental continua sense resoldre's" i ha apuntat que "l'ampliació del port no pot dur-se a terme en aquestes condicions".

També et pot interessar

stats