El port de València no podrà dragar arena enfront de les platges de Cullera i Sueca

El president del port de València nega que l’ampliació cause impacte en l’Albufera per la distància i les mesures correctores

El port de València no podrà dragar arena davant de les platges de Cullera i Sueca / À Punt NTC

La Direcció General de la Costa i la Mar, dependent del Ministeri per a la Transició Ecològica, condiciona l'autorització de l'ampliació del port de València al compliment d'una sèrie de qüestions, entre les quals hi ha que no podrà dragar-se material en el banc d'arenes submarí enfront de Cullera i Sueca, a la Ribera Baixa. A més, reclama actualitzacions del Programa de Vigilància Ambiental (PVA) del projecte relatives a la protecció de la fauna.

L'informe de compatibilitat amb l'Estratègia Marina estableix un total de 21 condicions que "hauran de dur-se a terme perquè l'actuació siga plenament compatible" amb el contingut d'aquella estratègia i que el port ja ha assenyalat que són "raonables" i les inclourà.

Aquest mateix dimecres, el president de l’Autoritat Portuària de València, Aurelio Martínez, ha descartat que l’ampliació del moll nord del port cause un impacte negatiu sobre l’Albufera. En declaracions a À Punt, esgrimeix dues raons: que l’ampliació ja està feta i el projecte d’ara la completa, i que no suposarà cap afecció sobre el parc natural per les mesures per a evitar-ho i per la distància que separa aquesta infraestructura comercial de l’Albufera.

Pel que fa a la primera qüestió, apuntava que "l’ampliació ja està feta" i, per tant, "l’impacte que va poder suposar, ja s’ha produït; per tant, l'única cosa que farem serà reomplir-ho amb arena d’un altre lloc". En aquest sentit, insistia que es continuaran fent les anàlisis del subsol, "com ja en féiem".

Per aquesta raó, el màxim responsable del port creu que les obres d’ampliació no tindran "molta" afecció sobre l’Albufera. "Probablement gens", afegia, "per la distància i per les mesures que s’adopten perquè no tinga impacte" en aquest parc natural. Per a Aurelio Martínez, l’argument de l’Albufera "és un mantra".

"També podrien dir que hem posat en risc el delta de l’Ebre, i potser no ho han dit perquè no se’ls ha ocorregut", sentenciava Martínez a Madrid, on ha participat en la jornada de debat que han mantingut els empresaris d’aquesta comunitat autònoma amb els valencians.

Per tant, i després de rebre l’informe favorable del Ministeri de Transició Ecològica, encara que amb condicionants, el president del port ha argumentat que el Consell d’Administració del port donarà llum verda al projecte divendres perquè "el projecte pot continuar".

"L’informe no paralitza el projecte, ho lamente per aquells que estan desitjosos que tanque el port de València, però l'informe del ministeri és favorable i ens posa una sèrie de condicionants que complirem, com sempre, però mentrestant aprovarem el projecte d’ampliació i immediatament ens posarem a complir les observacions", assenyalava.

No veu problema en l'arena

Una vegada que el consell d’administració done llum verda al projecte divendres, caldrà remetre’l al Consell de Ministres perquè també l’aprove i, segons els càlculs de Martínez, en els primers mesos de 2023 podrien eixir a licitació les obres.

Respecte a l’origen de l’arena necessària per a omplir els fonaments del moll nord, el president del port de València li ha restat importància. "És un problema?", es preguntava després d’indicar que hi ha uns altres tipus de materials que s'hi poden fer servir i apuntava que "a qualsevol obra important que es faça a València, com un túnel de metro, es fa". 

La mateixa opinió que Martínez comparteix el catedràtic de Ports i Costes de la Universitat Politècnica de València Pepe Serra. Preguntat per la possibilitat que l’ampliació del moll nord del port puga danyar l’Albufera, és explícit: no. Entre els arguments que aporta, afirma que el projecte previst no amplia aquesta infraestructura comercial: "El port no ix més del que ja ix, la intervenció no es fa fora del recinte portuari, sols es canviarà un moll de lloc", explica.

Quan es va fer el moll del port de València el 2010, les platges del sud no es van assabentaren absolutament res de la intervenció Pepe Serra - Catedràtic de Ports i Costes de la Universitat Politècnica de València

A parer seu, les obres projectades ara no afectaran ni el llac ni les platges, "el canvi climàtic, sí", matisa. A més, Serra, que va fer un seguiment de les platges del sud i el nord del port des del 2008 fins al 2011, arran del tancament exterior del port fet el 2011. Assegura que el comportament de les platges del nord quan es va construir el moll era el que estava previst, mentre que les platges del litoral sud "no s’assabentaren absolutament gens de la intervenció en el port de València".

A més de descartar l’efecte negatiu del port sobre les platges del sud, aquest expert en Costes apunta la possibilitat que aquest haja frenat, fins i tot, la recessió de les platges d’aquesta zona. "No ho afirme amb contundència, però podria ser". Ell atribueix la recessió de les platges del sud a altres factors, entre els quals cita la falta de sediments que aporta el Túria, "la macrourbanització" que es va construir al Saler o el canvi climàtic. 

Risc d'erosió per al cordó litoral del parc natural

D’altra banda, l’enginyer de Camins i professor d’Urbanisme de la Universitat Politècnica de València Joan Olmos, fa una lectura diferent de l’informe del Ministeri de Transició Ecològica amb condicionants i discrepa de l'opinió de Serra. "L'informe trasllada els dubtes al port, i es tracta de dubtes que s'arrosseguen des de fa temps", advertia Olmos.

Olmos recorda que no és la primera vegada que s’alerta del risc que entranya dur a terme l’ampliació del moll nord del port, que des del seu punt de vista pot erosionar les platges del sud perquè desfarà el cordó litoral i també perjudicarà les espècies del fons marí.

Pel que fa als transvasaments d’arena que preveu el projecte, Olmos estima que si l’arena que desapareix de les platges del sud es reposa, desapareixerà amb els temporals. Per tant, portar arena fins als cordons erosionats és una solució conjuntural, hauria d’establir-se un bypass perquè constantment arribara arena fins a l’entorn de l’Albufera. "Això ja es va assajar i no va donar bons resultats", ha reblat. En opinió d’aquest enginyer, en el projecte no està justificada l’extracció de sòlids. Per això, defén la necessitat de fer un nou estudi d’impacte ambiental. 

També et pot interessar