Compromís i Unides Podem reclamen al govern espanyol que paralitze l'ampliació del bypass

Els socis del Botànic presenten una PNL en les Corts en què alerten dels "danys irreversibles" per al medi ambient del projecte de duplicació d'aquest tram de l'A-7

Un dels trams més amplis del bypass, amb 10 carrils, al seu pas pel terme de Paterna
Un dels trams més amplis del bypass, amb deu carrils, al pas pel terme de Paterna / Plataforma No+bypass

Compromís i Unides Podem-Esquerra Unida han presentat en les Corts una proposició no de llei (PNL) en què reclamen al Consell que inste el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana a acordar la paralització i posterior anul·lació del projecte de duplicació del bypass. Els socis del PSPV en el govern del Botànic consideren que l'ampliació d'aquest tram de l'autovia A-7, prevista pel govern espanyol "causarà danys irreversibles al medi ambient i agreujarà les causes del canvi climàtic", en paraules de les diputades Graciela Ferrer i Beatriu Gascó, que s'han encarregat de defensar la PNL. 

En un comunicat conjunt, les dues formacions assenyalen que el projecte —denominat Millores funcionals i de seguretat viària i mesures d'integració ambiental de l'autovia A-7—, comporta la creació de dues noves calçades laterals al costat d'aquesta autovia, de tres carrils cadascuna, que duplicaran el nombre de carrils existents en l'actualitat. Així es passarà de sis a dotze, més els carrils d'incorporació o eixida de la via.

Això "suposa l'eliminació de tota la capa vegetal existent al llarg dels més de 23 quilòmetres que abasta el recorregut des del Puig fins a Riba-roja de Túria, sepultant centenars d'hectàrees d'horta productiva sota l'asfalt i destruint els habitatges afectats per l'expropiació", lamenten les parlamentàries.

Obres del bypass a l'A-7
Obres del bypass a l'A-7 / À Punt NTC

Així mateix, en opinió de Compromís i Unides Podem, l'actuació "augmentarà la circulació de vehicles tant lleugers com pesants, multiplicant les emissions causants del canvi climàtic, tant en la construcció com en el funcionament d'aquesta infraestructura, a conseqüència de l'efecte crida, segons informen els experts".

D'altra banda, argumenten que si es fera l'ampliació, "no hi hauria espai físic perquè es poguera drenar l'aigua en cas d'episodis de fortes pluges, possibles a llarg termini, ja que sols s'han pres en consideració episodis de pluges amb un període de només cent anys, menyspreant l'evidència científica que indica una tendència creixent de precipitacions torrencials locals d'elevada intensitat cada vegada més freqüents, tal com patim a la Comunitat Valenciana en els últims anys amb les DANA que ens han afectat en diferents comarques".

Les diputades adverteixen que "resulta difícil d'entendre com és possible que el Ministeri de Transports continue executant un projecte d'ampliació d'infraestructura viària d'alta capacitat, originat en els anys de la bambolla immobiliària, amb unes previsions de creixement continuat d'un 1,5% anual entre 2009 i 2033, que s'han demostrat completament errades i sobredimensionades en atenció a les dades reals que publica anualment aquest mateix ministeri".

Per als dos grups el projecte constitueix un exemple de llibre de ''mala adaptació'' al canvi climàtic. En altres paraules "una inversió que, en lloc de contribuir a la lluita contra el canvi climàtic, n'exacerba les causes i, per tant, les conseqüències".

L'ampliació del bypass ha suscitat el rebuig dels municipis de l'entorn, entre altres Godella, Paterna i Manises, així com de diverses associacions veïnals i la Plataforma No+ByPass, entitat que ha encapçalat l'oposició al projecte en els últims anys. 

També et pot interessar

stats