Power Electronics renuncia a construir una segona gigafactoria a la Comunitat Valenciana

El seu CEO, David Salvo, explica que l'objectiu era que s'ubicara una fàbrica de bateries ací i no que fora la multinacional valenciana la que la impulsara

David Salvo amb Carlos Mazón, aquest dimarts / À Punt NTC

Power Electronics renuncia a construir la gigafactoria de bateries que va anunciar al febrer de 2021. Era projecte presentat en societat abans inclús de l'arribada de la planta que Volkswagen construeix a Sagunt i que es queda aparcat definitivament. Així ho ha reconegut aquest dimarts el CEO de la multinacional valenciana, David Salvo, que ha explicat que l'objectiu era crear les sinergies per a comptar amb un projecte d'aquestes característiques a la Comunitat Valenciana. "L'objectiu no era que Power Electronics aconseguira muntar una fàbrica de bateries, sinó que s'ubicara una fàbrica de bateries a la Comunitat Valenciana", ha resumit Salvo. "Tot això ja estava encarat en el nostre projecte fins que va arribar Volkswagen i el va fer seu", ha afegit.

El 17 de febrer de 2021 la Generalitat va presentar a la Ciutat de les Arts i les Ciències de València l'Aliança Valenciana de Bateries, un projecte format per 23 empreses, entre les quals es trobava Ford i Iberdrola, i que aspirava a recaptar més de 2.000 milions d'euros dels fons de la Comissió Europea. Contemplava dues grans iniciatives: una megafactoria liderada per Power Electronics per a fabricar bateries elèctriques i dispositius que servisquen per a emmagatzemar energia, i la creació d'un centre d'investigació. La inversió conjunta defensada superaria els 2.000 milions d'euros, que permetrien la creació de 30.000 llocs de treball i l'aportació al creixement del PIB valencià de 2.500 milions anuals.

En aquell moment, el president del Consell, Ximo Puig, va destacar que l'Aliança Valenciana de Bateries era fruit d'un "treball de dos anys detectant oportunitats i desenvolupant projectes" i que aspirava a "ser una de les palanques de la recuperació" per a aconseguir que la Comunitat Valenciana passara "de ser receptors d'innovació a ser generadors de coneixement en la nova revolució industrial".

Però poc més d'un any després, concretament el 23 de març de 2022, la multinacional alemanya Volkswagen va confirmar que triava Parc Sagunt per a construir una planta de fabricació de les cel·les necessàries per a les bateries elèctriques. Sagunt acollirà una de les sis gigafactories que el grup automobilístic projecta a Europa fins al 2030. L'anunci va ser qualificat per Puig com "la millor notícia empresarial en mig segle".

L'anunci, en tot cas, va estar seguit de moments d'incertesa i, de fet, en octubre d'aquest mateix any, Volkswagen va amenaçar d'abandonar el projecte de construcció de la gigafactoria Sagunt si els diners públics que preveia rebre a través del Perte del vehicle elèctric quedaven lluny de les ajudes a què aspirava. Però després de setmanes d'incertesa, la multinacional alemanya va confirmar que acceptava els 397,3 milions d'euros preassignats en el Projecte Estratègic per a la Recuperació i Transformació Econòmica del vehicle elèctric i connectat (Perte VEC) i que mantenia la idea.

Tant des de l'empresa com des del Consell del Botàni s'ha defés en diverses ocasions que podien haver-ne més d'una, però finalment no serà així. Tots aquests fets ocorrien enmig d'un procés de l'ectrificació de l'automoció, en què perillava el futur de Ford a Almussafes. En tot cas, Salvo ha defensat hui que la intenció era que el projecte impulsat per Power Electronic fora un "projecte tractor".

Tres mesos després d'anunciar-se el projecte de Volkswagen a Sagunt, el 22 de juny del 2022, Ford Motor Company també va triar la seua planta valenciana, ubicada a Almussafes, per a desenvolupar a Europa els models nous de vehicles elèctrics a partir de 2025. La decisió assegurava la producció de la fàbrica valenciana durant els pròxims anys.

Cal tindre en compte, a més, que el 10 de juny de l'any 2020, el grup Volkswagen i Ford Motor Company van signar un acord que aprofundia en la seua "aliança global" per a Europa. Un acord que parlava de la fabricació del vehicle elèctric que Ford preveu fabricar a Europa. Una aliança que s'ha vist com un reforç de la posició de Ford Almussafes en aquest trencaclosques productiu mundial, arran de l'anunci del fabricant alemany que construirà a Sagunt la primera gigafactoria de bateries elèctriques d'Espanya.

També et pot interessar

stats