El port de València aprova l'ampliació nord, una inversió de 1.564 milions

El consell d'administració de l'Autoritat Portuària ha donat el vistiplau a l'execució del projecte amb els vots en contra de l'alcalde i el conseller de Compromís

La previsió de les obres per a la terminal de contenidors és de 24 mesos; la inversió, de 542,7 milions. / À Punt NTC

L'ampliació nord del port de València tira endavant. Tal com estava previst, el consell d'administració de l'Autoritat Portuària de València ha aprovat el projecte per a la construcció del nou moll de contenidors i l'ampliació del recinte. Per majoria, però com s'havia avançat, amb els vots en contra de l'alcalde de València, Joan Ribó, i del delegat de la Generalitat, el conseller Ivan Catañon, designat per Compromís.

La controvèrsia sobre l'obra, que ha enfrontat l'Autoritat Portuària, el Ministeri de Transició Ecològica i el PSPV d'una banda, amb Compromís, Unides Podem i la plataforma cívica Comissió Ciutat-Port de l'altra, entra ara en una nova fase, amb vent a favor, a l'espera del recorregut judicial de la denúncia de l'associació ciutadana contra la infraestructura. Després de la ratificació en Consell de Ministres s'activarà la licitació. L'objectiu és iniciar-la el primer trimestre del 2023 per a tancar totes les adjudicacions al llarg de l'any. 

La previsió de les obres per a la terminal de contenidors és de 24 mesos; la inversió, de 542,7 milions. Inicialment, estava prevista en 400 i s'ha revisat a l'alça per l'encariment dels materials, segons l'Autoritat Portuària. La companyia italosuïssa TIL, filial de MSC, invertirà 1.021 milions més per a alçar la terminal, la quarta del port, que explotarà en règim de concessió a les aigües interiors del dic d'abric de l'ampliació. En conjunt, s'injectaran 1.564 milions d'inversió publicoprivada, la inversió més gran feta mai al recinte portuari, per a dotar-lo de la terminal més moderna i sostenible, segons l'Autoritat Portuària, que destaca que s'abastirà al 100% de fonts renovables, subministrarà electricitat als vaixells en port i reforçarà l'aposta pel ferrocarril. 

El projecte ha progressat enmig de la controvèrsia política, per la discrepància sobre la necessitat o no, defesa per Compromís i Unides Podem, d'una nova declaració d'impacte ambiental que revisara amb paràmetres actuals els riscos per a la biodiversitat i l'entorn natural marcats per l'informe inicial del 2007, fa quinze anys ara. 

El president de l'Autoritat Portuària, Aurelio Martínez, ha insistit a defendre la legalitat del procés després de la votació i la falta de necessitat d'una nova declaració d'impacte ambiental, perquè considera "tenia com a únic objectiu dilatar el procés" i, a parer seu, posava en risc el projecte. "Una declaració simplificada dura cinc anys. Si vaig a Volkswagen i li dic que s'espere que en faça una de nova hauria situat la gigafactoria a Sagunt?", s'ha preguntat.

Hem demanat tots els informes tècnics necessaris. La declaració d'impacte ambiental tenia com a únic objectiu dilatar el projecte Aurelio Martínez - President de l'APV

Martínez, s'ha recreat en els passatges dels informes favorables al posicionament de l'Autoritat Portuària, com el de l'Advocacia de l'Estat, que explica que correspon al port, com a "òrgan substantiu" de l'obra, el promotor, valorar si calia la nova declaració. Un altre de la Universitat Politècnica de València, que descarta danys per a l'Albufera. I el més recent i determinant de la Direcció General de Costes, que conclou que les obres "no posaran en risc la consecució del bon estat ambiental", si bé adjunta 21 condicionants. En una intervenció posterior, el director de l'Autoritat Portuària, Francesc Martínez, ha entrat al detall dels requisits i els ha qualificat d'"assumibles".

"No podem deixar a l'enfocament polític de cada partit una obra tan estratègica com aquesta. Cal basar-se en informes tècnics. I hem demanat tots els necessaris a les persones que ens semblaven que tenien la major rellevància tècnica, que han avalat tot el que hem fet al llarg del procés fins a l'aprovació", ha dit Aurelio Martínez, que s'ha felicitat per una obra "que beneficia el port i la ciutat". 

Que l'APV siga jutge i part pel que fa a la declaració d'impacte ambiental no és normal. Normalment, no la fa qui fa el projecte. Tindrà conseqüències jurídiques Joan Ribó - Alcalde de València

L'alcalde, Joan Ribó, no hi està tant d'acord. I ho ha manifestat votant en contra. Considera "anormal" que l'Autoritat Portuària tinga "art i part" en la decisió de si cal o no una nova declaració i creu que això tindrà conseqüències jurídiques. En aquest sentit, ha recordat l'experiència de la ZAL, tombada als tribunals després de ser executada. A més, ha acusat el port de no haver fet les millores a les platges del sud que la declaració del 2007 preveia, cosa que li sembla molt greu.

Un grapat de membres de la Comissió Ciutat-Port, la plataforma cívica que ha liderat les protestes contra la infraestructura, ha manifestat el seu rebuig a la decisió, amb una concentració amb pancartes durant el debat i la votació. "No ens quedarem de braços plegats", ha advertit el seu portaveu, David Adrià, que ha anticipat una bateria d'accions socials i jurídiques per a frenar el projecte. "L'informe de la Direcció General de Costes diu que 'en principi' no res afectarà la biodiversitat. No basarem la seguretat de vida, salut, fauna i flora en un 'i en principi' d'un ministeri. Considerem que és una actuació vergonyosa", ha afirmat. 

Per a la patronal valenciana CEV, la votació favorable sepulta la polèmica i activa una obra de la qual esperen grans retorns per al desenvolupament econòmic del territori. "La política ha de generar certesa, però en aquest cas ha generat el contrari. Sempre vam defensar que els tècnics decidiren què era possible i què no, i així ha sigut. És un dia important per al port, però també per a la ciutat de València", ha manifestat el president de la Confederació Empresarial, Salvador Navarro.

La política ha de generar certesa, però en aquest cas ha generat el contrari Salvador Navarro - President de la patronal CEV

La nova terminal tindrà capacitat per a albergar cinc milions de contenidors en una superfície de 137 hectàrees i 1.970 metres de línia d'atracada, i inclourà disseny, tecnologies i equipament d'última generació en una instal·lació totalment electrificada que, segons l'Autoritat Portuària, minimitzarà l'emissió de CO₂

També et pot interessar