Gigafactoria de Sagunt: compte arrere per a saber si Volkswagen accepta les ajudes

La multinacional s'ha de pronunciar abans de dimecres sobre els fons aprovats pel govern espanyol dins del Perte del vehicle elèctric

El sector industrial, pendent de la decisió final de Volkswagen / À Punt NTC

El grup Volkswagen es pronunciarà a tot estirar el dimecres, 9 de novembre, sobre les ajudes previstes pel govern espanyol dins del Perte del vehicle elèctric. Ajudes necessàries per a impulsar la instal·lació de la gigafactoria anunciada per a Sagunt (Camp de Morvedre). El govern va marcar ajudes de 397 milions d'euros dins del Perte del Vehicle Elèctric i Connectat (Perte VEC), xifra que queda lluny dels 700 milions als quals aspirava la multinacional alemanya per a fer possible la planta de bateries elèctriques de Sagunt.

El projecte que lidera Volkswagen preveu mobilitzar 10.000 milions d’euros a Espanya a través del projecte Future: Fast Forward, en el qual participen 62 empreses. En aquest context, la multinacional ha mantingut un pols amb el govern espanyol per a veure complides aquestes expectatives. La iniciativa pretén convertir Espanya en un "hub del vehicle elèctric", un espai que concentra empreses dedicades a una determinada activitat, i també preveu grans inversions, com l'electrificació de les plantes del grup a Martorell (SEAT) i Navarra (Volkswagen).

Les alarmes saltaven el passat 20 d’octubre quan la multinacional va amenaçar d'abandonar el projecte si els diners públics que se li assignen a través del Perte queden lluny d’aquestes aspiracions.

En aquell context, el cap del Consell, Ximo Puig, es va afanyar a afirmar que “la gigafactoria de Sagunt serà realitat” i va emfatitzar que “la Generalitat sempre estarà a la millor disposició perquè la inversió siga possible”. En la mateixa línia, la ministra d'Indústria, Turisme i Comerç, Reyes Maroto, també es va mostrar optimista. Tant el govern espanyol com el Consell han defensat públicament des que sorgira aquesta crisi que aportaran els fons necessaris per a aconseguir que el projecte anunciat siga una realitat.

Aquest mateix dissabte Puig ha reiterat que es continuarà treballant durant aquest cap de setmana i els pròxims dies perquè la setmana que ve hi haja ja una decisió positiva respecte a la instal·lació de la gigafactoria de bateries de Volkswagen a Sagunt. "Estem facilitant i col·laborant des del primer moment perquè la presa de decisions definitiva siga l'acceptació del Projecte Estratègic per a la Recuperació i Transformació Econòmica (Perte) del Vehicle Elèctric i Connectat per part de Volkswagen", ha defensat el cap del Consell.

Per la seua banda, el president de Seat Cupra, Wayne Griffiths, ha dit durant els últims dies que busquen solucions amb les administracions, tant l'espanyola com la valenciana, perquè el grup Volkswagen Seat decidisca si accepta l'assignació d'ajudes que van obtindre en la convocatòria del Perte del vehicle elèctric i connectat (VEC).

El passat 25 d'octubre, i després de dies d’incerteses, l’executiu espanyol responia multiplicant per més de dos l’assignació inicial prevista en aquest Perte, de 167 milions d’euros. Amb l’assignació del Ministeri d’Indústria de 397 milions d'euros, que suposa un 45% de les ajudes consignades del programa Perte VEC, la companyia veu tan sols superades en un poc més de la meitat les seues aspiracions inicials.

El president de Seat Cupra, Wayne Griffiths, explicava aquest dijous que “cal fer reflexions ja” si es vol transformar la indústria de l’automoció a Espanya, però es va mostrar optimista i va assegurar que trobaran solucions que materialitzen la construcció de la gigafactoria del grup Volkswagen a Sagunt.

En els últims dies, les negociacions s'han intensificat entre la multinacional, el govern espanyol i la Generalitat, i tant l’executiu estatal com el Consell han deixat clar que es garantirà finançament suficient per a la fàbrica, ja siga a través d'aquest primer Perte del vehicle elèctric o mitjançant altres línies de finançament.

Per la seua banda, l’alcalde de Sagunt, Darío Moreno, en declaracions a À Punt notícies ha deixat clar que, tot i no comptar amb línies de finançament pròpies, “s’estan donant totes les facilitats” des de l’Ajuntament per a superar obstacles i oferir “un clima de negoci adequat perquè arribe a materialitzar-se aquesta iniciativa”.

Darrere de la decisió de la multinacional alemanya estan en joc una inversió de 3.000 milions d'euros per a la gigafactoria de bateries de Sagunt i 10.000 milions a tot l’Estat. La planta, a més, suposaria la creació de més de 3.000 nous llocs de treball directes i entre 10.000 i 12.000 d’indirectes.

També et pot interessar