La cara i la creu de les quatre alternatives per a arribar en tren a Madrid

La freqüència, l’equipatge o les connexions amb uns altres mitjans de transport són alguns dels elements diferenciadors entre les operadores

Ouigo i Iryo, dues de les companyies alternatives als AVE de Renfe, en l'estació Joaquim Sorolla de València
Ouigo i Iryo, dues de les companyies alternatives als AVE de Renfe, en l'estació Joaquim Sorolla de València / Manuel Bruque (Efe)

Els valencians disposen de tres alternatives de baix cost, a més de l’AVE que opera Renfe, per a anar a Madrid sobre carrils. Amb l’entrada en servei dels trens d’Iryo, que comença el 16 de desembre a cobrir aquest trajecte, i els d’Avlo o Ouigo, operant al nostre territori des d’octubre, a més dels AVE de Renfe, els usuaris tindran a l’abast quatre alternatives, però quina és més convenient?

No hi ha cap resposta universal, perquè totes les operadores ofereixen avantatges i inconvenients; per tant, depenent de la situació de cada viatge, convindrà més una alternativa o una altra.

Atenent-nos a una data concreta, per exemple, la de Cap d'Any, els viatgers que vagen fins a Madrid trobarien la primera diferència en les freqüències, on clarament guanya l’AVE, amb nou trens d'anada i tornada. Ouigo ofereix cinc serveis diaris; el 'low cost' de Renfe (Avlo), tres i els nous Iryo, un parell de trens.

Pel que fa al preu mitjà del bitllet, l'opció més barata és la de l'Avlo, pel qual hauríem d’abonar 38 euros, seguida molt de prop pels 40 euros d’Ouigo i els 43 d’Iryo.

El nou operador, amb capital de la valenciana Air Nostrum, presenta alguns elements diferenciadors pel que fa als serveis durant el viatge. Per exemple, serveix restauració gurmet. També es diferencia l’AVE de Renfe, que és el que té el bitllet més car, amb un preu mitjà de 56 euros.

Connexions amb altres transports

Respecte a les connexions amb uns altres mitjans de transport, els Iryo i l’AVE adjunten amb el bitllet d’alta velocitat un combinat per a viatjar també en la xarxa de rodalia, que permet arribar debades a una bona quantitat de destinacions més enllà de les dues capitals.

Per a arribar a l’estació Joaquim Sorolla, només els usuaris d’Avlo i AVE poden usar el bus llançadora que connecta l’Estació del Nord de València amb la de Joaquim Sorolla.

Quant a l’equipatge, l'AVE és l'únic que permet portar una maleta gran sense haver d’abonar cap suplement. Per últim, els trens operats per Renfe són els únics que connecten amb l’estació d’Atocha a Madrid; la resta d'operadors arriben a l'estació madrilenya de Chamartín.

També et pot interessar

stats