La campanya citrícola comença amb un repunt dels preus per les adversitats de l'oratge

La Unió Llauradora i Ramadera estima un descens del 2% en la collita per a la campanya 2023-2024, la cinquena temporada per sota de la mitjana

Mandarines en un lloc d'un mercat en una imatge d'arxiu
Mandarines en un lloc d'un mercat en una imatge d'arxiu / Eduardo Parra (Europa Press)

La Mesa de Preus de Cítrics del Consolat de la Llotja de València inicia la publicació dels seus butlletins setmanals corresponents a la nova campanya citrícola 2023/24 amb uns preus en origen a l'alça. El principal motiu és la disminució de l'oferta que es preveu en la citricultura de la conca mediterrània "a causa de les adversitats climàtiques", segons ha explicat l'Associació Valenciana d'Agricultors (AVA-Asaja).

Per la seua banda, la Unió Llauradora i Ramadera confirma aquesta caiguda de l'oferta i estima un descens del 2% en la collita de cítrics per a aquesta campanya. Seria la cinquena temporada amb una collita per sota de la mitjana. Els primers càlculs de la Unió apunten cap a una collita de 2,8 tones de cítrics.

En el cas de la Comunitat Valenciana les previsions apunten cap a una disminució per les altes temperatures de març i abril (coincidint amb les fases de floració i quallat), l'inusual fred de maig i les precipitacions persistents al llarg dels mesos de maig i juny. La Unió destaca la baixada dels cítrics xicotets, com les mandarines i clementines, per aquestes condicions meteorològiques. Les taronges es mantindrien estables i creixerien llimes i pomelos. Més enllà del clima, l'organització agrària també assenyala com a causes del descens el baix aprofitament comercial a causa de les plagues, el fet que una part important de la superfície siguen arbres vells amb menor rendiment i finalment també a l'abandó creixent de camps de cultiu per la baixa rendibilitat dels últims anys.

Els descensos de la collita més acusats es constaten en les satsumes, híbrids i tota classe de taronges, ha detallat l'organització agrària.

Davant d'aquesta situació, la Unió ha anunciat que traslladarà al nou conseller d'Agricultura, José Luis Aguirre, la necessitat d'habilitar ajudes per a reconvertir l'arbratge vell de baix rendiment i que demanarà al Ministeri d'Agricultura que efectue campanyes de promoció dels cítrics valencians.

Les primeres cotitzacions

Les primeres cotitzacions de la temporada emeses per la Llotja de Cítrics de València presenten les forquetes següents en les principals varietats de taronges i mandarines: 0,206-0,30 euros per quilo en navelina, 0,289-0,35 en okitsu, 0,50-0,67 en oronules, 0,289-0,45 en marisol i 0,32-0,40 en clemenules i orogrande. Aquest butlletí dels preus al camp ressalta que hi ha “molta animació en les compres, destacant la varietat navelina”.

Aquesta llotja de referència afronta la campanya citrícola amb “importants novetats que pretenen tindre efectes per a la viabilitat del sector en conjunt”, segons AVA-Asaja.

Així, una de les mesures més rellevants és establir els preus en euros per quilo i sense l'IVA inclòs.

L'entitat també acaba de posar en marxa, coincidint amb la nova campanya, una pàgina web més moderna, intuïtiva i adequada per a donar resposta a les necessitats informatives dels diferents agents de la cadena.

Un nou web més modern i intuïtiu

Després de superar www.precioscitricos.com els 300.000 usuaris de més de cent països, Jenaro Aviñó ha assegurat que “ha arribat l'hora de reformar el lloc web amb la finalitat d'impulsar la nostra projecció internacional i consolidar el paper de la llotja com un referent del mercat citrícola mundial”.

El lloc web permet als usuaris de registrar-s'hi de manera gratuïta per a rebre automàticament un enllaç de cada butlletí. A més de conéixer les forquetes entre preus mínims i màxims en origen que s'acorden en cada varietat i en cada moment concret de la temporada, els usuaris podran fer estudis comparatius i accedir a gràfiques, estadístiques i notícies de l'actualitat citrícola que permeten millorar la presa de decisions. Al mateix temps, les empreses del sector tenen en aquest nou web un aparador per a augmentar-ne la visibilitat davant un públic molt objectiu.

També et pot interessar

stats