Roma recupera la llum de Sorolla

La ciutat clau en la trajectòria de l'artista obri una mostra amb 250 obres del pintor, la majoria de format menut

Algunes de les obres de xicotet format que s'exposen a Roma a partir d'aquest dimarts
Algunes de les obres de xicotet format que s'exposen a Roma a partir d'aquest dimarts / Raül Martínez Mendo (Efe)

Roma recupera la llum que tant va caracteritzar l’obra de Sorolla. Coincidint amb el centenari de la mort del pintor valencià, l'Acadèmia d'Espanya a Roma ha organitzat una exposició amb quasi 250 obres de Joaquim Sorolla. Roma va ser determinant en la trajectòria artística del pintor: "Per a Sorolla, el viatge a Roma va suposar una obertura al món”, apunta María López, comissària de la mostra.

“Des de Roma va viatjar a altres ciutats italianes, va descobrir monuments, va entrar en contacte amb artistes espanyols i va conéixer els moviments d'avantguarda parisencs", afegeix López en referència a la importància que va tindre aquesta ciutat per a un dels pintors valencians més reconeguts.

Amb l’exposició "Centellejos de llum i color", que s’inaugura aquest dimarts i que estarà oberta fins a mitjan juny, l'Acadèmia d'Espanya a Roma porta a la capital italiana una selecció de les anotacions de l'artista, és a dir, pintures de xicotet format que mostren la faceta més personal i original de Sorolla.

"Quan veiem les grans platges de Sorolla ens sembla que tenen una naturalitat que ens deixa perplexos, però per a arribar a aquesta espontaneïtat i a aquesta màgia va passar per un procés d'assaig que només es veu en les seues obres de petit format", detalla la comissària de l'exposició.

La mostra és un dels plats forts dels actes de commemoració del segle i mig del naixement, el 1873, de l'Acadèmia d'Espanya a Roma, una de les principals institucions artístiques de la capital italiana i que ha triat el cèlebre pintor valencià per la seua rellevància artística, a pesar que no va ser becari d’aquesta institució.

Sorolla va establir un fort vincle amb els residents a l'Acadèmia d’Espanya durant la seua estada a la ciutat, on va estar becat per la Diputació de València entre el 1885 i el 1889, en un moment de plena formació de l'artista.

La mostra de les xicotetes anotacions pictòriques, cedides per a l'ocasió pel Museu Sorolla de Madrid, discorre per diverses de les sales de l'Acadèmia, allotjada en un antic convent a la part alta d'un dels set pujols històrics de Roma i des d'on es gaudeix d'unes de les millors vistes sobre la Ciutat Eterna.

L'exposició ha reunit a la sala dels retrats de l'Acadèmia una col·lecció de pintures de Sorolla especialment seleccionades per a Roma. Entre els fons de la mostra, hi ha dibuixos de Venècia i Florència, així com postals i fotografies que el pintor valencià va col·leccionar durant el seu pas pel país i que posen de manifest el seu estret vincle amb Itàlia.

Les obres xicotetes capten la 'prima idea' de l'artista. Es consideraven una mostra de la seua capacitat creadora perquè no tenien afany comercial María López - Comissària de l'exposició

Al llarg de la seua vida, Sorolla va esbossar prop de 2.000 olis sobre cartó i tauletes de dimensions reduïdes que, encara que inicialment es van considerar obres íntimes i inacabades, amb el temps van començar a entendre's com una part fonamental de la seua producció.

"Les obres xicotetes capten la 'prima idea' de l'artista. Es consideraven com una mostra de la seua capacitat creadora perquè no tenien un afany comercial, sinó més aviat l'entenien com la seua manera de comprendre la realitat", exposava la comissària d’aquesta important exposició hores abans de la inauguració.

"Per a ell, aquestes pintures eren un exercici bàsic. Quan era major i els seus alumnes li preguntaven pel secret del seu art, Sorolla sempre explicava que havia pintat moltíssim i assajat en les seues anotacions abans de crear un llenç de grans dimensions", assenyala María López. 

També et pot interessar

stats