'Oppeheimer' es corona com a triomfadora dels Oscars, que passen de llarg per les produccions espanyoles

El film biogràfic del creador de la bomba atòmica s'endú set estatuetes, entre elles la de millor pel·lícula i director

El cineasta Christopher Nolan i Emma Thomas, productora d''Oppenheimer' posen amb els seus Oscars a Los Ángeles
El cineasta Christopher Nolan i Emma Thomas, productora d''Oppenheimer', posen amb el seu Oscar a Los Angeles / Reuters
À Punt NTC
À Punt NTC @apuntnoticies
11 de març 2024 - 09:15 Actualitzat: 11 de març 2024 - 10:24

El biopic d’Oppenheimer, el físic que va crear la bomba atòmica, ha sigut el gran triomfador dels Oscars, en guanyar set estatuetes en la 96 edició dels màxims guardons internacionals del cine. Entre les estatuetes que s’ha emportat estan dues de les més preuades, la de millor pel·lícula i millor director. Les produccions espanyoles, La societat de la neu, que firma Juan Antonio Baiona, i Robot Dreams, que aspiraven a millor pel·lícula internacional i millor perruqueria i maquillatge, en el primer cas, i millor producció d’animació en el segon.

La zona de interés, el film del director britànic Jonathan Glazer, va arrabassar l’Oscar al millor film internacional a la pel·lícula de Bayona, que era l’aposta espanyola de la categoria. En el cas de Robot Dreams, que ha dirigit Pablo Berger, l’Acadèmia de Hollywood es va decantar per El chico y la garza, del japonés Hayao Miyazaki.

Els dos directors espanyols, que han vist com els passava per davant l’estatueta, han encaixat amb optimisme la pèrdua. “Tots els comentaris que he rebut des de Hollywood han sigut molt bons” i, en aquest sentit, posava com a exemple l’opinió que li havia traslladat l’icònic cineasta Martin Scorsese. “M'acaba d’enviar una nota en què em diu que la pel·lícula li va agradar molt”, va confessar Bayona, que també va veure com Pobres criaturas s’emportava finalment el premi al millor maquillatge i perruqueria enfront de La societat de la neu.

El també director de Lo imposible, que es va estrenar fa dotze anys, es va mostrar “satisfet” amb el seu treball amb La societat de la neu i va admetre que les produccions que, com la seua, aspiraven a l’Oscar, suposaven una competència “molt dura”. “Estic molt satisfet amb el treball fet, ha sigut molt bonic. Sabíem que seria molt complicat (...) Estàvem convençuts que l'estatueta estava ja col·locada a aquesta gran pel·lícula”, va argumentar Bayona en referència a La zona de interés, que ja li va llevar fa unes setmanes el Bafta a millor pel·lícula no anglesa.

A més, per al director espanyol que ha portat a la pantalla l’experiència dels 29 de la tragèdia dels Andes, el seu passeig per la catifa roja li reportava un altre reconeixement: el de veure els seus pares desfilant a Hollywood, com avançava uns dies abans. "És el que més il·lusió em fa personalment. El meu pare, que és molt cinèfil i em va inculcar l'amor al cinema, a Hollywood amb 83 anys. No ho esperava i veure'l amb el seu esmòquing ja és un premi personal molt gran per a mi", relatava el director de La societat de la neu fa uns dies a la premsa.

Pablo Berger admetia estar d’acord amb la decisió de l’Acadèmia de Hollywood, que s’ha decantat per la producció de Hayao Miyazaki. “Si cal perdre davant d'un dels nominats, que siga amb el mestre”, assenyalava. "La paraula ‘derrota’ no m'agrada, ha sigut un èxit que siga la nostra primera pel·lícula d'animació. Haver començat a Canes, guanyar el Goya i arribar als Oscars va ser una carrera meravellosa", va assegurar el director a mitjans hispans en finalitzar la cerimònia de lliurament.

"El meu ADN és de Bilbao, sempre somiem en gran, quan em pregunten si m'imaginava que arribaria als Oscars jo deia que sí, des del principi, aquest era el nostre viatge somiat", va afegir, després que Robot Dreams acabara la carrera cap als Oscars només com a finalista.

En una cerimònia plana, on el més destacat va ser la divertida actuació de Ryan Gosling, en la pell de Ken amb un vestit rosa, per l’escenari van passar Emma Stone i l'irlandés Cillian Murphy, per a arreplegar els premis a millor actor i actriu pels seus treballs en Pobres criaturas i Oppenheimer, respectivament.

Gràcies a tots els que han estat ací i han cregut en la meua carrera, a la meua família i a la increïble Emma Thomas per produir la pel·lícula Christopher Nolan - Director d''Oppenheimer'

Van ser els últims premis de la nit abans dels de direcció i pel·lícula, també per a Oppenheimer, pel·lícula que va aconseguir set de les tretze estatuetes a les quals aspirava. “Gràcies a tots els que han estat ací i han cregut en la meua carrera, a la meua família i a la increïble Emma Thomas per produir la pel·lícula”, va dir un emocionat Nolan en arreplegar el premi de direcció.

En agrair el seu premi com a millor actor, Cillian Murphy va fer aquesta dedicatòria: "Vam fer una pel·lícula sobre l'home que va crear la bomba atòmica i, per a bé o per a mal, vivim en el món d'Oppenheimer, així que m'agradaria dedicar-los-la a tots els pacifistes".

Barbie, sense a penes reconeixement

La cerimònia es va quedar finalment sense el rècord de Lily Gladstone, de l’elenc de Los asesinos de la luna, que optava al premi com a millor actriu, perquè Emma Stone va tornar a eixir victoriosa en aquesta categoria per Pobres criaturas.

La cinta del grec Yorgos Lanthimos es va emportar tres premis en els apartats tècnics de millor disseny de producció, disseny de vestuari, i maquillatge i perruqueria.

D’altra banda, el fenomen taquiller de l’any, Barbie, arribava amb huit nominacions, però va haver de conformar-se únicament amb el de millor cançó per What Was I Made For?, de Billie Eilish i Finneas O'Connell.

El gos d'Anatomia d'una caiguda, entre el públic

A més de Ryan Gosling, enfundat en el seu trage rosa, un convidat de quatre potes es va convertir en protagonista de la gala de Los Angeles. Es tracta del gos d'Anatomia d'una caiguda, un border collie que finalment ha estat present en la cerimònia, després que se li prohibira l'assistència.

De nom Messi, en referència al reconegut jugador, aquest ca ha estat present gràcies a un muntatge de vídeo, en què apareixia aplaudint Robert Downey Jr., guanyador d’una estatueta per Oppenheimer. Òbviament, es tractava d’un muntatge en què es presumeix que li han posat unes potes falses per a simular que l’animal estava aplaudint. 

També et pot interessar

stats