Els Oscars condemnen la galtada de Will Smith i estudiaran un castic

La reacció de Will Smith a un comentari de l’humorista Chris Rock sobre l’alopècia de la dona de l’actor va eclipsar els premis de la nit

Els millors moments de la gala dels Oscars, més enllà de Will Smith

L'Acadèmia de Hollywood ha emés aquest dilluns un comunicat en què "condemna" la galtada de Will Smith a Chris Rock i anuncia que ha "obert una investigació formal", en la qual estudiarà futures accions, segons la llei de Califòrnia.

Les aspiracions espanyoles als Oscars han quedat, finalment, reduïdes a la quarta part. Només el curtmetratge dirigit per Alberto Mielgo, El limpiaparabrisas, ha aconseguit portar una estatueta cap a Espanya. Les altres tres opcions espanyoles amb què s’iniciava la 94a edició dels premis de l’Acadèmia de Hollywood, que eren la de Javier Bardem, que optava a millor actor protagonista; la de Penélope Cruz, nominada a millor actriu protagonista, així com la banda sonora d'Alberto Iglesias per a la pel·lícula d’Almodóvar Madres paralelas, no han resultat guardonades.

El de Mielgo va ser un dels premis daurats d’una gala que va coronar CODA com a gran vencedora i en què la baralla de Will Smith amb l’humorista Chris Rock va eclipsar els guardons de la nit.

Rock havia eixit per a presentar l'Oscar al millor documental i va fer una broma sobre el cap rapat de la dona de Smith, Jada Pinkett-Smith, que pateix alopècia, en comparar-la amb la tinent O'Neil de la pel·lícula de Ridley Scott.

Lleva el nom de la meua dona de la teua puta boca Will Smith - Actor

En sentir aquest comentari, Smith es va alçar de la butaca i es va dirigir a Rock per a pegar-li una galtada que aquest va aconseguir esquivar davant d'un públic emmudit. Quan va tornar al seu seient, l'actor va continuar cridant: "Lleva el nom de la meua dona de la teua puta boca".

Després de l'incident, que va deixar perplex el pati de butaques, Rock, encara des de l'escenari, va tractar de llevar-li ferro a l'assumpte i va continuar fent broma. Rock va convidar Smith a resoldre l’incident en la festa posterior a la cerimònia, sense que els assistents ni la premsa tingueren clar si el que havien vist era part del guió o un impuls de Will Smith.

Un emocionat Smith demana disculpes

Quan uns minuts després Smith va pujar a recollir el seu Oscar a millor actor en El método Williams, va resoldre el dubte. En un discurs ple de titubejos i incoherències, plorant a llàgrima viva i amb l'emoció a flor de pell, l'actor va demanar disculpes a l'Acadèmia i als nominats per la seua reacció, encara que al mateix temps va tractar de justificar-se sense al·ludir directament als fets que acabaven de succeir.

L'Oscar d’Alberto Mielgo per una producció en què reflexiona sobre què es l'amor durant quinze minuts va ser un dels huit que es va conéixer abans de començar la gala, ja que era una de les huit categories que va quedar fora de la retransmissió en directe.

Mielgo va arrabassar el premi a Affairs Of The Art, dirigida per Joanna Quinn; Bestia, d'Hugo Covarrubias; Peti Roja, de Dan Ojari i Michael Please, i Boxballet, del rus Anton Dyakov.

Alberto Mielgo i Leo Sánchez, productor, van pujar junts a recollir el seu Oscar per al millor curt animat. Els dos van insistir que s'ha de donar més importància al cinema d'animació per a adults.

La resta dels premis

CODA ha sorprés en guanyar l'Oscar a la millor pel·lícula en uns guardons que, no obstant això, van estar dominats per la ciència-ficció de Dune, que va sumar sis victòries en els apartats tècnics.

Per darrere van quedar la inesperada CODA, amb tres premis en total, i Los ojos de Tammy Faye, que va sumar dos triomfs, inclòs el de millor actriu protagonista per a Jessica Chastain.

El film CODA, un remake de la francesa La família Bélier, que Apple TV+ va adquirir per 25 milions de dòlars, compta amb un repartiment majoritàriament sord, i l'argument, sobre una filla de pares sords amb talent per a la música, omplia moltes de les caselles de diversitat que tant agraden al Hollywood d'aquesta dècada.

CODA també es va coronar com a millor guió adaptat i va repartir el guardó al millor actor secundari a Troy Kotsur, que ha guanyat tots els certàmens excepte els Globus d'Or.

El poder del perro va aconseguir l’Oscar a la millor direcció per a Jane Campion, la tercera dona que guanya aquest premi.

En l'apartat d'interpretació, Will Smith, protagonista d'El método Williams, va guanyar l'Oscar a millor actor, al qual també aspirava Javier Bardem.

Jessica Chastain fa una crida d'atenció sobre el suïcidi

Jessica Chastain, guanyadora amb Los ojos de Tammy Faye, va guanyar l'Oscar a la millor actriu protagonista, al qual també aspirava Penélope Cruz per Madres paralelas, com a única candidata per una actuació en un idioma diferent de l'anglés. Chastain va dedicar part del seu discurs a les "persones que viuen soles i sense esperança", perquè "el suïcidi és un gran problema als Estats Units".

Les estatuetes també van arribar a mans dels hispans. Ariana DeBose, nascuda als Estats Units i d'origen porto-riqueny, va aconseguir l'Oscar de millor actriu de repartiment per West Side Story.

El realisme màgic d'Encanto triomfa en animació

En animació, precisament, va guanyar Encanto, una pel·lícula de Disney molt lligada al món llatí per estar inspirada en el realisme màgic de Colòmbia, però que no es va emportar ni el premi a la millor banda sonora ni el de millor cançó, a pesar que la seua música és un fenomen mundial.

L'Oscar de banda sonora se'l va emportar Dune, l’obra en la qual Bardem va treballar com a actor secundari. Es va coronar com a millor banda sonora, so, disseny de producció, fotografia, edició i efectes especials. I l'Oscar per a la millor cançó va ser per a No time to die, de Billie Eilish i el seu germà Finneas, pel tema per al film de James Bond.

També et pot interessar