L'IVIE preveu una caiguda del 13,4% en les exportacions valencianes en l'escenari més optimista
En la situació més greu es contempla una davallada de fins a un 34,1%, dos punts percentuals per damunt de la mitjana estatal.
Les exportacions de la Comunitat Valenciana cauran enguany un 13,4% en l'escenari més optimista, segons l'anàlisi realitzada per Francisco Alcalá i Juan Carlos Robledo en l'últim informe de l'Institut Valencià d'Investigacions Econòmiques (IVIE) arran del coronavirus. En la situació més greu, es contempla una davallada de fins a un 34,1%, és a dir, dos punts percentuals per damunt de la mitjana estatal.
Entre 2011 i 2019 les vendes d'Espanya a l'exterior van créixer "de manera estable" a un ritme mitjà anual del 3,8%. A la Comunitat Valenciana, el creixement anual es va situar per damunt de la mitjana en aquest període, amb un notable 5,5%. No obstant això, segons reflecteix l'estudi, l'arribada de la pandèmia i les restriccions a l'activitat comercial han trencat aquesta tendència.
El sector de l'automòbil, el més perjudicat
Una de les activitats amb pitjors perspectives en l'escenari negatiu és la de vehicles de motor, les exportacions del qual van caure a la meitat els mesos de març i abril respecte a l'any anterior. Precisament aquest sector té a la Comunitat Valenciana un pes sobre les exportacions 15,9 punts percentuals major que respecte a la mitjana del comerç mundial. A més, l'activitat, que agrupa altres manufactures i que reuneix els pitjors pronòstics comercials, representa a la Comunitat Valenciana 10,3 punts més que a escala mundial.
Amb tot, les exportacions del sector agroalimentari han sigut capaces de créixer prop del 20% al març i abril respecte a l'any anterior, encara que el seu pes no ha sigut suficient per a compensar els efectes negatius dels altres sectors.
Europa, el mercat menys afectat
Europa se situa en aquesta crisi entre els mercats en què menys cauran les importacions, un -10,3% en 2020, enfront del -14,5% de l'Amèrica del Nord o el -22,2% de l'Amèrica Central i del Sud en l'escenari optimista. Segons l'estudi, aquesta circumstància beneficiarà les vendes espanyoles.
Més llegit
-
À Punt interposarà accions legals als jutjats per la possible sostracció del vídeo del Cecopi
-
Sabor Amar Paellas, de Quito, millor paella del món en el concurs internacional de Sueca
-
Mor un home en l'explosió de gas d'un bar de Vallecas, amb almenys 25 ferits
-
Un mort i una ferida en un accident entre un cotxe i una moto en la CV-339, a Llíria
-
Temperatures en ascens i ruixats dispersos als Ports i l'Alt Maestrat en l’inici de la segona quinzena de setembre
-
Es cancel·la l'última etapa de la Vuelta per les manifestacions propalestines a Madrid