Vora dos-cents professors de les EOI reclamen a Educació una aposta ferma per la formació presencial
Asseguren que hi ha molts aspectes que cal millorar que “escapen” a la faena del docent i li correspon a l’administració “fer els deures”
Un total de 191 professors i professores de les escoles oficials d’idiomes públiques de la Comunitat Valenciana reclamen a la Conselleria d’Educació que faça una aposta ferma per la modalitat presencial. “És hora d'arromangar-se per a reviscolar les escoles oficials d'idiomes”, manifesten.
Arran de la publicació d'un article en e web d'À Punt on s'informava de la pèrdua de més de 7.600 alumnes presencials des del 2019, docents de les 26 EOI valencianes —25 presencials i l’EOI Virtual— han firmat un manifest en què deixen clar que hi ha molts aspectes a millorar que “escapen” a la faena del docent i li correspon a l’administració “fer els deures”.
Asseguren que, entre altres aspectes, els exàmens oficials són “excessivament” llargs, hi ha una falta de reconeixement d’algunes titulacions pròpies a l’estranger —quan sí que se n’accepten d’altres institucions privades—, que hi ha alumnat que no pot examinar-se de valencià “per falta de mitjans” o que una “burocràcia enrevessada” afecta tant l’alumnat com el personal docent.
A més, els docents afirmen que la modalitat en línia ja existia des de feia anys i que l’única novetat és que enguany els cursos s’ofereixen des d’un únic centre, com és l’EOI Virtual, i no de manera descentralitzada com es feia abans. “El mateix perfil d'estudiant que el 27 de setembre del 2021 va poder començar la formació a distància, ben avançat novembre del 2022 encara esperava l'inici de curs a l'EOI Virtual”, afegeixen.
L’article, publicat el 21 de novembre, apuntava que les 25 EOI públiques havien perdut el 13% del seu alumnat presencial des del curs 2019-2020, fins a 7.676 estudiants menys. Una xifra que el professorat matisa, ja que asseguren que la Generalitat no adjudica totes les places de valencià necessàries per a atendre la demanda de la ciutadania i que hi ha llistes d’espera d'espanyol per a estrangers en alguns centres.
En declaracions a À Punt, el director general de Política Lingüística i Gestió del Multilingüisme, Rubén Trenzano, va explicar que la pèrdua d’alumnat es devia a la davallada de matriculacions en els nivells més bàsics d’anglés i al format presencial, fins ara, estrictament presencial i durant huit mesos que ofereixen els centres. “L’alumnat se sol cansar dels cursos perquè són massa llargs. La societat demanda més formació a la carta, més intensiva”, va manifestar.