Les escoles oficials d’idiomes valencianes perden més de 7.600 alumnes presencials des del 2019

L’expansió de les noves tecnologies i un major nivell d’idiomes entre els més joves han fet que els centres perden afecció entre la societat

Escola Oficial d'Idiomes de Castelló de la Plana
Escola Oficial d'Idiomes de Castelló de la Plana / À Punt NTC

Els frenètics canvis que viu la societat afecten de ple el món de l’ensenyament. La globalització de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) i un major coneixement d’idiomes entre els més joves han provocat que les escoles oficials d’idiomes, que ofereixen un model de curs tradicional, amb una gran càrrega de lectura presencial i cursos d’entre huit i nou mesos de durada, estiguen perdent alumnes amb el pas dels anys. A la Comunitat Valenciana, les 25 EOI públiques d’Educació de la Generalitat han perdut el 13% dels seus alumnes presencials. Enguany hi ha 50.217 estudiants matriculats, 7.676 menys que en el curs 2019-2020. 

La davallada d'estudiants en aquest període és més accentuada en les quatre grans ciutats del territori valencià: l’EOI d’Alacant ha perdut 1.076 alumnes (18% menys), la de Castelló de la Plana ha baixat en 1.233 matrícules (24% menys), l’escola d’idiomes d’Elx té 850 estudiants menys (21%) i la de València-Saïdia, la més gran del País Valencià, ha vist com baixaven en 1.651 les matrícules en quatre anys (un 18% menys). Però on més cauen les inscripcions és a Xàtiva, amb un 38% menys, fins als 1.061 estudiants.  

Preguntat per À Punt Notícies, el director general de Política Lingüística i Gestió del Multilingüisme, Rubén Trenzano, explica dos motius per a la pèrdua d’alumnat. En primer lloc, comenta que l’estudiantat adolescent té cada vegada un nivell d’anglés més alt en acabar el batxillerat. Així, accedeix a cursos superiors quan entra a les EOI, per la qual cosa els nivells bàsics (com poden ser l’A1, l’A2 o fins i tot el B1) van perdent inscripcions. 

L’altra explicació es troba en el format, fins ara, estrictament presencial i durant huit mesos que ofereixen els centres. “L’alumnat se sol cansar dels cursos perquè són massa llargs. La societat demanda més formació a la carta, més intensiva”, manifesta. 

Tot i això, Trenzano matisa que no és una tendència aïllada a la Comunitat Valenciana i que s'ha detectat a tot Espanya des de fa anys. De fet, apunta que la valenciana és de les poques autonomies que “encara resisteix”. En tot cas, una de les accions de la Conselleria d’Educació per a frenar la davallada ha sigut la posada en marxa del Pla Integral d'Aprenentatge de Llengües per al Professorat (Pialp), que ofereix al professorat la possibilitat d'accedir a places d'anglés i valencià en els cursos presencials i en línia de les escoles oficials d'idiomes, amb exempció del pagament de la taxa de matrícula.

Les matriculacions pugen en només quatre centres

Aquesta tendència no es dona per igual en totes les escoles del territori valencià. Quatre de les vint-i-cinc escoles d’idiomes valencianes han vist com el nombre d’estudiants creixia en els seus centres des de 2019. Les inscripcions han augmentat a les EOI de Dénia (6,70%), Torrevella (14,86%), Torrent (11,37%) i València-Quatre Carreres (2%). 

A més, un nou centre ha obert les portes enguany. L’EOI la Vall d'Albaida - Empar Granell, a Ontinyent, ha inaugurat el curs 2022-2023 a mig gas, amb 508 places cobertes de les vora 900 que oferia. 

La modalitat en línia, tot un èxit: s’oferirà francés i alemany per a l’any vinent

El director general de Política Lingüística explica igualment que per tal de lluitar contra la minva progressiva d’alumnat presencial, la conselleria ha creat un grup de treball denominat Repensar les escoles oficials d’idiomes, que ha donat el primer pas amb la prova pilot de la modalitat en línia

El balanç anterior, per tant, no la té en compte i, per primera vegada, el departament que dirigeix Raquel Tamarit l'ha obert per a la ciutadania en general. La Conselleria d’Educació oferta enguany 4.040 places per a estudiar des de casa, la meitat d’elles de valencià i anglés. Així, el nombre total de persones matriculades arribarà a 54.200, una xifra que, tot i això, continua estant per davall dels registres totals de 2019. 

Aquest projecte pilot ha sigut tot un èxit, ja que el 7 de novembre es va obrir el termini per a inscriure-s'hi i les places es van esgotar el mateix dia. “Hem d’aportar solucions que s’adapten al dia a dia dels nostres usuaris. Hem d’anar augmentant les places virtuals en els pròxims cursos i anar derivant la presencialitat a l’online”, resumeix el director general. 

Per això, Educació ja ha anunciat que augmentaran el nombre de places per a estudiar valencià i anglés i, a més, a partir de 2023-2024 s'hi inclouran el francés i l'alemany. 

“Creiem que el servei és totalment necessari per a començar a adaptar-nos al que la societat actual demanda: saber idiomes utilitzant internet, sense haver de moure't de casa i que el teu aprenentatge s'adapte als teus horaris i no a l'inrevés”, valora Trenzano. 

També et pot interessar

stats