Una eina digital gratuïta posa a prova la velocitat i la comprensió lectora
A través de textos amb variacions en el format, amb minúscules, majúscules, combinacions de totes dues i lletres substituïdes per números, els participants poden posar a prova les capacitats lectores
El Centre d'Investigació Nebrija en Cognició (CINC) ha llançat una eina digital gratuïta que permet dur a terme una anàlisi ràpida, lúdica i educativa de les habilitats lectores, i avalua la velocitat i la comprensió.
La iniciativa pionera ha sigut desenvolupada després d'anys d'investigació sobre els processos lectors sota la direcció de Jon Andoni Duñabeitia, director del CINC, i finançada a través d'un projecte de l'Agència Estatal d'Investigació.
A través de reptes de lectura que presenten textos amb variacions en el format, incloent-hi minúscules, majúscules, combinacions de totes dues i lletres substituïdes per números, els participants poden posar a prova les capacitats lectores “de manera divertida i desafiadora”.
La plataforma està disponible de manera gratuïta i anònima per a tots els interessats a posar a prova i millorar les habilitats lectores. Per a participar, poden visitar https://nebrija.com/lectura.
Segons Duñabeitia, "aquest projecte no sols busca mesurar la velocitat i comprensió lectora, sinó també entendre com les diferències sociodemogràfiques i el disseny dels textos modulen aquests processos".
Uns 700 participants de diverses edats de tot Espanya ja han completat el test en la primera setmana en obert al públic.
Demostra la flexibilitat del cervell per a processar textos en diferents formats
L'estudi s'inspira en investigacions prèvies que han aprofundit en la capacitat per a entendre paraules fins i tot quan estan parcialment alterades, demostrant la flexibilitat del cervell humà per a processar textos en diferents formats.
El projecte “subratlla la rellevància d'investigar més a fons com aquestes adaptacions cognitives poden aplicar-se a millorar les habilitats lectores”.
La plataforma és accessible des de qualsevol dispositiu amb connexió a internet, la qual cosa en facilita l'ús en una varietat de contextos, des de l'educació formal fins a l'entreteniment personal.
A més, els usuaris tenen l'oportunitat de compartir els resultats i reptar amics i familiars a superar les puntuacions, fet que promou un ambient col·laboratiu i competitiu.
Preferència per l'escriptura convencional
Hi ha dos tipus de línies de treball que es deriven d'aquest estudi. D'una banda, segons Duñabeitia, “s'investiguen els efectes de la lletra tipogràfica utilitzada, ja que en la bibliografia científica consistentment es parla d'una alta similitud de processament entre majúscules i minúscules, i d'una gran capacitat del cervell humà per a la regularització (passar de Casa o C4S4 a casa en just uns mil·lisegons sense esforç)”.
No obstant això, l'equip del CINC posa en dubte aquestes premisses i, fins al moment, “les dades d'aquest estudi semblen donar-nos la raó, i mostrar una preferència per l'escriptura convencional (posant en majúscula la primera lletra i la resta en minúscules)”.
D'altra banda, els investigadors estan interessats en l'impacte de les variables sociodemogràfiques en la lectura. “Principalment, ens interessa saber com afecta l'edat i els anys d'educació a la capacitat de lectura amb formats desafiadors”.
Plataforma d'entrenament per a xiquets i adults
El següent pas serà crear una plataforma d'entrenament per a xiquets i adults basada en aquesta mena d'assumptes. “La premissa és que llegir en formats poc convencionals mentre forcem la velocitat no solament millorarà la nostra competència lectora general, sinó també aspectes cognitius generals”, apunta Duñabeitia.
L'equip espera atraure desenes de milers de participants en els pròxims mesos, i expandir així la base de dades i enriquir les investigacions amb una diversitat de perfils lectors.