S’ha acabat la publicitat sexista de joguets infantils

Els anuncis dirigits a menors de quinze anys no podran identificar-se “per a xiquets” o “per a xiquetes”, ni sexualitzar les menors

Joguets tradicionalment associats amb els xiquets (dreta) i les xiquetes (esquerra)
Joguets tradicionalment associats amb els xiquets (esquerra) i amb les xiquetes (dreta) / Shutterstock

Aquest dijous entra en vigor el codi d’autoregulació de la publicitat infantil de joguets signat el passat abril pel Ministeri de Consum i l'Associació Espanyola de Fabricants de Joguets amb l’objectiu d’impulsar la igualtat i eliminar els estereotips de gènere en els anuncis dirigits a menors.

La norma no es limita només als anuncis televisius o en revistes, sinó que també en els embalatges queda prohibida la identificació amb etiquetes que continguen les paraules "Per a xiquets" o "Per a xiquetes". Així mateix, es controlarà l’ús del llenguatge inclusiu en els mitjans digitals de les empreses jogueteres i l’ús de la publicitat en els telèfons mòbils de la xicalla: ja no es podrà enviar publicitat a través del mòbil als menors de catorze anys. 

Per a ajustar-se al protocol, la publicitat de joguines no podrà mostrar inclinació cap a un sexe o un altre en la presentació del joguet i haurà de fomentar una imatge plural i igualitària en els rols que es puguen adoptar jugant-hi. És a dir, cal evitar l’associació exclusiva de les xiquetes amb els joguets que reprodueixen rols de treballs domèstics o de bellesa —kits de neteja, cuines, maletins de joies o bebés— i la dels xiquets amb l’acció i l’activitat física o la tecnologia—cotxes, jocs de construcció, esports—. Tampoc es podrà presentar les xiquetes amb una imatge sexualitzada ni es produiran anuncis dirigits a menors en què s'utilitze de manera discriminatòria o vexatòria la imatge de les xiquetes. 

Aquestes són algunes de les 64 normes deontològiques que conformen aquest protocol, que substitueix el del 2005, i que hauran de respectar-se en el desenvolupament, execució i difusió de les campanyes i missatges publicitaris dirigits a menors de quinze anys, amb atenció especial a la franja de 0 a 7 anys per la major vulnerabilitat.

L’objectiu és aconseguir que les joguines deixen d’estar marcades pels rols de gènere i associades a un sexe o a un altre com si fora natural que les xiquetes juguen amb uns joguets determinats i els xiquets amb altres. Això reduirà el condicionament de les unes i dels altres cap a uns tipus de jocs i els permetrà desenvolupar les preferències de forma més lliure. La nova normativa respon a una llarga demanda del moviment feminista i de les associacions de famílies per deixar de presentar els joguets assignats als sexes i fa un pas avant en la coeducació.

Segons el ministre de Consum, Alberto Garzón, el nou protocol acordat entre el Govern i el sector publicitari i jogueter, la indústria joguetera espanyola es convertirà en una referència de lideratge a Europa pel que fa al compromís i responsabilitat en els anuncis i la publicitat.

També et pot interessar

stats