Els joguets estan de vaga: reivindiquen la fi del sexisme en la publicitat infantil

#HuelgaDeJuguetes és el nom de la campanya llançada pel Ministeri de Consum i que pretén conscienciar les famílies sobre la publicitat no sexista

Vídeo de la campanya #HuelgaDeJuguetes / Ministeri de Consum

“Què som? Joguets! I què volem? Igualtat!”. Amb aquest crit de guerra comença la vaga de joguets convocada per a aquest diumenge 12 de desembre, amb la qual es pretén sensibilitzar tota la població i, especialment, les famílies, sobre la importància del joc en el desenvolupament de la infància i l'impacte negatiu de la publicitat sexista.

La campanya del Ministeri de Consum consisteix en una etiqueta simbòlica, #HuelgaDeJuguetes, i un vídeo d'animació, en el qual diferents personatges de ficció criden les famílies a unir-se a la seua reivindicació per a sensibilitzar sobre el problema que suposa que només els deixen jugar amb la meitat de la població infantil i conscienciar que "jugar no té gènere".

"Nosaltres, encara que siguem de plàstic o de peluix, també tenim el nostre coret. Ha arribat el moment de dir prou, de reivindicar el nostre dret a jugar amb el 100% dels xiquets i de les xiquetes, no amb el 50%", expliquen en el vídeo. El ministeri recorda que un joguet sexista és el que té una versió diferenciada per a cada sexe i no es presenta com a apte per a tots dos.

L'apegada de cartells a les ciutats de Madrid, Barcelona i Sevilla dijous passat marcava l’inici de la campanya, que culminarà aquest diumenge amb un acte en el qual es convida la xicalla, juntament amb els seus joguets, a mostrar la seua disconformitat amb els estereotips sexistes. L'esdeveniment tindrà lloc al teatre de titelles del parc del Retiro, a Madrid, i finalitzarà amb un contacontes.

El Ministeri recorda que aquesta "acció simbòlica, sense precedents a Espanya", també es podrà secundar en línia a través de les xarxes socials, publicant una fotografia amb l'etiqueta #HuelgaDeJuguetes.

La campanya pretén conscienciar sobre el risc de reproduir rols i estereotips sexistes en la publicitat, en una època com la nadalenca, en la qual augmenten considerablement els anuncis de jocs i joguets.

Segons un estudi sobre estereotips i rols de gènere en la publicitat de joguets elaborat per l'Institut de les Dones el 2020, quasi el 40% d'aquests anuncis mostra a les xiquetes arquetips relacionats amb la bellesa i les cures, mentre que el 50% dels dirigits a xiquets es relaciona amb professions com pilot, policia o militar.

Això repercuteix directament en l'autopercepció dels menors, per la qual cosa Consum recomana triar joguets i jocs lliures de clixés de gènere i optar per regals que, en lloc de limitar el seu desenvolupament present i futur, l'amplie i estimule.

"Els estereotips sexistes són perillosos i els afecten negativament, tant a ells com a elles. El joc és bàsic per a la configuració de la seua personalitat, les seues habilitats i les seues capacitats, per la qual cosa una elecció dels joguets i jocs lliure d'estereotips de gènere és clau per al desenvolupament d'una població que, a través del joc, aprén a conéixer com és la vida", argumenta el secretari general de Consum i Joc, Rafael Escudero.

Aquesta campanya se suma a les accions que el Ministeri de Consum desenvolupa amb la indústria fabricadora de joguets a Espanya i el sector de la distribució per a avançar en l'eliminació dels estereotips de gènere en la publicitat de joguets i jocs.

Garzón descarta una normativa per a regular la publicitat en els joguets infantils

El ministre de Consum, Alberto Garzón, ha descartat regular a través d'una normativa la publicitat dels joguets infantils i ha assegurat que l'objectiu de la campanya #HuelgadeJuguetes és conscienciar les famílies sobre la publicitat no sexista.

Segons ha indicat el ministre en una entrevista en TVE, l'objectiu de la campanya és "promoure un consum de joguets lliure" i que aquests servisquen "per a divertir-se". "Encara hi ha resistència en alguns pares i mares quan la seua xiqueta vol un tanc o el seu xiquet una cuineta, i hi ha prejuís que hem d'anar corregint", ha indicat el titular de Consum per a qui "aquest exercici de pedagogia és útil per a continuar avançant", al mateix temps que ha ressaltat el suport de la indústria joguetera, que "és conscient d'aquesta situació i està per la faena".

Garzón ha defensat la necessitat d'aquestes iniciatives perquè "qualsevol que s'acoste a una botiga de joguets o en veja un catàleg veurà que hi ha un biaix que el que fa és reproduir estereotips i consolidar una desigualtat de gènere en les edats més vulnerables".

"La majoria dels anuncis dedicats a l'àmbit domèstic i al de les cures estan dirigits cap a les xiquetes, i quan n'ji ha altres que comporten acció o esport estan adreçats a xiquets; alertem i tractem de posar-nos unes ulleres violetes per a veure que ací hi ha una anomalia, una sèrie d'estereotips que envien missatges molt perversos i és l'inici d'una cadena jeràrquica de desigualtat de gènere perillosa", ha afegit el ministre.

També et pot interessar