Renfe obri expedient als maquinistes que no han cobert els serveis mínims
Les cancel·lacions de trens i els retards han continuat en la segona de les huit jornades de vaga
Renfe ha començat a obrir expedient als maquinistes que no han acudit al seu lloc de treball per a cobrir els serveis mínims decretats per a la vaga d'aquest dijous i divendres, una falta que l'empresa pública considera "molt greu".Segons informen fonts de l'operador, ja s'han obert els primers expedients als maquinistes de Rodalies de Catalunya i als de València, que és on s'han produït les incidències més greus.
Renfe ja està comunicant per tres vies diferents l'inici d'aquests expedients. La primera: a través de correu electrònic amb certificació de recepció inclosa. Precisament, aquest és el mateix sistema que utilitza la companyia per a enviar la carta dels serveis mínims que cada maquinista ha de complir, una carta que el sindicat Semaf, que és el que ha convocat aquesta vaga de huit jornades, assegura que no ha arribat a tots els treballadors i que per això no han acudit a treballar.
Com que a Renfe li arriba un certificat de recepció, la companyia sap el moment exacte en què el treballador ha rebut el missatge i per tant està informat. D'altra banda, l'operador també està infomant els treballador expedientats a través d'un burofax personal. Per últim, també s'està enviant un burofax als comités locals als quals estan assignats aquests treballadors per a informar-los de l'obertura d'expendients.
Les cancel·lacions de trens i els retards han continuat en la segona de les huit jornades de vaga dels maquinistes de Renfe.
L'estació del Nord de València ofereix l'exemple d'allò que està passat a la Comunitat Valenciana. Entre les 5:45 i les 7:30 hores han circulat cap o des de València huit dels 15 trens programats. En aquesta franja, l'hora punta, s'havien establit mínims del 75% dels quals, segons Renfe, només s'està complint poc més de la meitat, el 53%.
Dels 46 trens que havien de circular a les 8:30 hores per la xarxa de rodalia de la Comunitat Valenciana només ho han fet, 19, el 41%, segons ha explicat el gerent del servei, José Enrique Cortina, que assegura que, amb tot, la situació és "menys caòtica i amb menys aglomeracions" que en la primera jornada.
El portaveu de Renfe ha circumscrit els problemes més greus del matí en les línies de Gandia i Castelló. En aquesta última només han circulat dos dels tretze combois previstos. Per a minimitzar la situació, l'operador ferroviari ha obligat els trens de mitjana distància a fer parades a les estacions, que normalment fan el recorregut directament, d'eixida a destinació, segons ha explicat.
El Semaf atribueix les incidències amb la mala gestió de Renfe
A partir d'ací comença el retret entre les parts, amb els usuaris i usuàries atrapats enmig. En declaracions a la ràdio d'À Punt, Diego Martín, el portaveu del Semaf, el sindicat del maquinistes, ha atribuït aquestes incidències a la mala gestió de l'empresa en la comunicació del serveis mínims, que segons ha explicat està tenint la major incidència a la Comunitat Valenciana i Catalunya.
"Tenim constància que tots els treballadors que han rebut la notificació de servei mínim l'estan complint, però si no secunden la vaga. La gestió de l'empresa d'aquests serveis està sent un caos total", ha explicat Martín.
El mateix estira-i-amolla i les declaracions contradictòries ja es van viure aquest dijous, en la primera jornada de vaga. Llavors l'empresa va acusar els i les maquinistes de la suspensió del 61% dels trens programats fins a les deu del matí en l'àrea de rodalia de València, mentre el Semaf defenia que tots els treballadors i treballadores que havien rebut la carta de servei mínims havien acudit a la faena.
A les andanes de l'estació de València Nord no s'havia vist en l'hora punta d'aquest divendres el caos de la jornada d'ahir, perquè molts usuaris han buscat alternatives per a desplaçar-se. No ha sigut el cas d'Ana i Isabel, dues estudiants sense altra opció que armar-se de paciència i que a les nou del matí d'aquest divendres en han explicat que des de feia una hora esperaven el comboi i que ahir en tardaren dues en arribar al centre d'estudis, que tenen a Alzira (Ribera Alta).
Els serveis mínims pactats en hora vall són del 50%. I encara queden sis jornades de vaga, la següent el dimarts que ve, sense que de moment s'haja produït cap acostament entre les parts en conflicte.
Sense diàleg entre les parts
Ho ha confirmat el portaveu del Semaf, Diego Martín, en Les notícies del matí. Martín lamenta que no hi haja "cap diàleg obert" i que l'empresa no haja convocat el comité de vaga "per a iniciar cap tipus de negociació". Per això creu que hi ha possibilitats que s'acaben fent totes les jornades de protesta restants, en algunes de les quals també participa el Sindicat Ferroviari.
Martín justifica la vaga perquè l'operador públic del servei ferroviari ha de "recuperar tots els trens que circulaven abans de la pandèmia" i nodrir-los dels maquinistes necessaris per a satisfer un augment de la demanda que, segons les estimacions del Semaf, ja és superior a la de 2019. El sindicat culpa l'empresa d'estar treballant en sentit contrari, "retardant deliberadament els processos per a reduir plantilles i serveis", una dinàmica que adverteix, si continua "perjudicarà els usuaris perquè no gaudiran del mateix servei que abans de la pandèmia".
La transferència de competències, punt de discòrdia
El sindicat també s'oposa a avançar en la transferència de competències del servei de rodalia a Catalunya, ja que entén que causarà un efecte dominó a totes les autonomies –la valenciana n'ha reclamat també les competències– i entenen, per contra, que Renfe ha de ser l'operador que preste l'obligació de servei públic al conjunt de l'Estat.
Compromís reclama explicacions al govern espanyol
Compromís ha registrat una petició de documentació al govern espanyol a través del parlament valencià per a saber com han gestionat la convocatòria de la vaga que afecta el servei de rodalia.
“No s’estan complint els serveis mínims i l’empresa i el sindicat convocant estan encreuant acusacions. El que volem és saber quina ha sigut la planificació de Renfe, quines han sigut les negociacions, i quines han sigut les accions que ha pres per a garantir els serveis mínims”, ha explicat Fran Ferri, síndic de la formació a les Corts.
Més específicament, Compromís ha reclamat còpia de les actes de la comissió negociadora entre l’empresa i el sindicat en què s’haja tractat la convocatòria de vaga o qualsevol assumpte relacionat, dels requeriments i comunicacions entre les parts sobre la convocatòria i de qualsevol documentació de l’empresa en relació amb la garantia d’execució dels serveis mínims.
Segons ha explicat Ferri, "volem saber per què, una vegada més, els usuaris veuen negat el seu dret a la mobilitat i quina és la responsabilitat de l’empresa”.