Les obres del canal d'accés ferroviari a València ja tenen un 75% d'inversió contractada

Adif obri una exposició al vestíbul de l'estació d'AVE de Joaquim Sorolla per a celebrar el primer any d'actuacions

Estat de les obres del canal d'accés ferroviari a València, este divendres
Estat de les obres del canal d'accés ferroviari a València, este divendres / Adif

Les obres del canal d'accés a València celebren este divendres un any de desenvolupament. I ho fan, ha remarcat el president d'Adif i Adif AV, Ángel Contreras, "complint els terminis establits inicialment" i amb la contractació del 75% de la inversió, 500.000 euros dels 665.000 totals. La construcció està sent desenvolupada per Adif AV, l'entitat dependent del Ministeri de Transports encarregada de gestionar i construir les línies d'alta velocitat a Espanya.

Contreras ha fet balanç d'esta primera anualitat durant l'obertura d'una sala d'exposicions al vestíbul de l'estació Joaquim Sorolla, en què ha comparegut junt amb la delegada del govern espanyol a la Comunitat Valenciana, Pilar Bernabé, i s'ha referit a les obres com l'actuació ferroviària i urbanística "més ambiciosa" en el territori. A l'acte no han acudit ni el president de la Generalitat, Carlos Mazón, ni l'alcaldessa de València, María José Catalá, encara que estaven convidats, ha confirmat el responsable d'Adif.

Durant la intervenció, Contreras ha destacat "la complexitat tècnica i el punt d'inflexió que representa este projecte per a la transformació de la mobilitat dels valencians", perquè dotarà el sistema ferroviari de "més capacitat per a acollir més trens de rodalia i d'alta velocitat" i promourà "la cohesió dels barris de la ciutat, amb la integració de les vies en el nucli urbà i l'alliberament d'un ampli espai per als ciutadans". És a dir, que el futur camí pel qual transitaran els trens estarà soterrat, a diferència de l'accés actual a l'estació d'AVE Joaquim Sorolla que va per la superfície. D'esta manera, el gran mar de vies que hi ha ara mateix al costat del Parc Central es convertirà en una zona enjardinada que guanyarà València.

Ubicació del futur canal d'accés ferroviari a València
Ubicació del futur canal d'accés ferroviari a València / À Punt NTC
Recreació del futur túnel ferroviari amb la zona verda damunt
Recreació del futur túnel ferroviari amb la zona verda damunt / À Punt NTC

En el primer any, les obres han tingut la implicació directa de més de 300 professionals i avancen en les principals actuacions que comporten: estructures, cobertes, obres en l'estació i desviaments. El més rellevant de moment és el de la línia d'alta velocitat Madrid-València, que permetrà alliberar espai perquè puguen executar-se els treballs vinculats a la instal·lació d'estructures del futur túnel d'integració.

Precisament la posada en marxa d'este desviament provisional completa la primera fase del projecte. La via 1 es va posar en servei el 27 d'abril i este dissabte a la nit es connectarà la segona via, després de col·locar un aparell de via en el traçat procedent de Castelló de la Plana en la nova posició. Fins al 12 de maig es verificaran les actuacions i el següent pas serà desviar les del corredor mediterrani per a aconseguir alliberar el 80% del túnel de cobriment. "El viaducte de Giorgeta és una obra contractada d'uns seixanta mesos de termini, uns cinc anys, i la demolició es farà cap al final de l'obra. Primer fem del viaducte fins a Fernando Abril Martorell, que és el 80%, i l'última fase serà la de Giorgeta", ha assegurat.

El president d'Adif ha assegurat que els serveis de rodalia no tindran afectació per les obres, i en cas que així siga "sempre s'avança amb els terminis establits per a poder avisar tots els usuaris". En tot cas, ha insistit que "el propòsit de les obres és no afectar o afectar el mínim possible al trànsit diari de les circulacions".

L'estat del canal d'accés

Esta actuació contempla la integració de les vies d'entrada a les estacions de València Nord i Joaquim Sorolla, un fet que contribuirà a cohesionar els barris de la ciutat i alliberarà terrenys per al desenvolupament urbanístic. Així mateix, aborda la transformació d'este segon recinte, que ampliarà l'aparcament per a respondre a l'increment de la demanda derivat de la liberalització del transport ferroviari de viatgers i el desenvolupament del corredor mediterrani.

Segons les dades aportades este divendres, tres quartes parts de la inversió total ja està contractada per a les actuacions d'integració de les vies d'accés a les estacions i la remodelació de l'estació de Joaquim Sorolla, així com la instal·lació dels sistemes de seguretat i comunicacions. Completen el projecte altres obres en fase de redacció: instal·lacions de protecció civil i seguretat dels túnels d'accés a València, un nou canviador al voltant del nuc Sud-Font de Sant Lluís, un estacionament de suport per a trens en l'àrea de la Font de Sant Lluís, l'adequació dels túnels d'ample convencional, i instal·lacions de control, comandament i senyalització.

També et pot interessar

stats