Monbus culpa l'anterior contracta del caos del transport escolar amb una publicitat pagada en els principals diaris
La contracta, expedientada per Educació, assumeix que encara no pot donar el servei compromés i assegura que està en vies de solució, però no dona data
La crisi del transport escolar entra de ple en la batalla pel relat. Monbus, l'empresa gallega que s'estrenava en la contracta [beneficiària del lot VALENCIA V5] i que opera les catorze línies d'autobús que registren incidències des de l'inici del curs escolar, ha trencat el silenci amb una publicitat pagada a tota pàgina en els principals diaris valencians. El més paregut a una roda de premsa sense preguntes.
Una desena de centres escolars de València, l'Horta, la Safor i la Ribera, la meitat, d'educació especial, comuniquen des de fa una setmana un rosari de problemes: esperes interminables a les parades, autobusos que no arriben o que ho fan sense condicions i incertesa sobre l'arreplegada de l'alumnat, fins al punt que algunes famílies han decidit deixar els fills temporalment a casa.
Monbus desmenteix que la "falta de planificació" o "la insuficiència de mitjans materials" estiga darrere d'aquestes incidències, de què exculpa també la Conselleria d'Educació (que li ha obert expedient). I ho fa atacant l'anterior concessionària, la Unió Temporal d'Empreses (UTE) Valencia 23, que va presentar un recurs contenciós-administratiu contra l'adjudicació, a què atribueix una actitud "obstruccionista". L'acusa d'incomplir la legislació per a dilatar fins als 4 de setembre, una setmana abans de l'inici del curs, l'intercanvi d'informació sobre el personal subrogable entre les dues firmes, "molt al contrari del que haguera de ser una actitud constructiva que garantira una regular i normal successió del servei".
Dels 98 conductors en aquesta situació, és a dir, que podien canvien de l'una a l'altra, només cinc hi acceptaren. Una situació sobre la qual Monbus manifesta "sorpresa" i projecta ombres de sospita. "No pot sinó qüestionar-se com és possible que una plantilla tan extensa de personal de conducció (...) rebutge integrar-se en la plantilla de la nova operadora del servei", escriu. Aquest dilluns la patronal del transport de passatgers Adiva, en què s'integren firmes de l'anterior UTE, va retraure a Educació i Monbus que la subrogació dels conductors és un dret i no una obligació dels professionals.
L'anterior contracta desmenteix Monbus i presenta un altre recurs
Aquest dimarts ho ha fet el president de l'UTE Valencia 23, la contracta assenyalada. Juan José Yuste ha desmentit a À Punt qualsevol entrebanc a la nova adjudicatària. Defén que s'ha complit de manera escrupolosa amb la normativa i que s'ha entregat dins el termini, i en la forma escaient, la documentació preceptiva des que l'adjudicació va oficialitzar-se, el 31 d'agost. Després, assegura, van contactar amb ells empreses de la nova UTE però no, específicament Monbus. Considera Educació ostatge de la situació i l'ortopèdia del procés administratiu. I justifica algunes manifestacions del conseller, en sintonia amb la versió de la nova adjudicatària, en el context de les "pressions" del moment, si bé lamenta el fet que les podria haver desmuntat parlant directament amb els conductors afectats.
Yuste ha confirmat que presentarà un segon recurs contenciós administratiu contra l'adjudicació per les deficiències en el servei. Considera que el temps està donant la raó al primer que hi presentaren, un procediment a què Monbus acusa d'haver retardat la transició. "Informàrem l'administració que veiem deficiències grans, sobretot en la capacitat dels vehicles, com s'està demostrant. Els demanaven que supervisaren la qualitat dels mitjans. El tribunal ens va dir que la contracta té molts mitjans. Doncs, ahí estan. La realitat ens està posant a cadascú en el seu lloc", ha explicat a la televisió d'À Punt.
Les circumstàncies relatades posen de manifest la dificultat, per no dir impossibilitat, de prestar el servei en les condicions de qualitat compromeses
Per la seua banda, l'empresa gallega assegura haver dut a terme "totes les gestions necessàries" per a contractar conductors a correcuita, en un escenari d'escassetat de professionals, fins i tot recorrent a personal propi en altres destinacions que, segons admet, "mancava dels coneixements necessaris de rutes i itineraris". Una situació de què ja van alertar les famílies de l'alumnat, que van denunciar que alguns d'aquests conductors venien d'empalmar la nit o viatges internacionals per a arreplegar les xiquetes i xiquets.
En aquest escenari, Monbus assumeix "la dificultat, per no dir impossibilitat, de prestar el servei en les condicions de qualitat i eficàcia a les quals es va comprometre". No obstant això, considera que "s'està solucionant" amb la incorporació temporal de personal de les empreses de l'UTE en què participa i manifesta el compromís de "construir, de manera immediata, una plantilla integrada, en exclusiva, per personal de conducció amb experiència i arrelament en la zona", i assegura està duent a terme "processos de selecció i formació".
Concentració de protesta a la conselleria
El comunicat no dona dades ni terminis per donar per resolta la situació que, un dia més, el seté consecutiu, ha tornat a alterar l'arribada de l'alumnat en alguns dels centres afectats. Al Centre d'Educació Especial L'Encarnació de Torrent, per exemple, ha fallat un dels sis autobusos, que no ha informat les famílies amb antelació, i un altre ha arribat amb una hora de retard. Part dels trasllats s'han fet en taxi, mentre alguns busos continuen sense estar adaptats per a l'alumnat amb discapacitat.
Aquest dijous les ampes de set centres d'educació especial afectats han convocat una concentració de protesta davant de la Conselleria d'Educació de les 10:30 h a les 12 h. Han confirmat la participació els CEE La Unió i L'Encarnació de Torrent, el Mare de Déu de l'Esperança de Xest i els Pla de la Mesquita, Rosa Llàcer, Sebastián Burgos i Ruiz Jiménez de València.