L'educació s'examina a València amb la universalitat, la digitalització i la sostenibilitat com a reptes

La XII Cimera Internacional de la Professió Docent reuneix autoritats i líders de sindicats d'ensenyament de tot el món per a abordar com serà l'educació després de la pandèmia

Vista general de la cimera, durant la intervenció de la ministra Pilar Alegría
Vista general de la cimera, durant la intervenció de la ministra Pilar Alegría / Europa Press

L'educació del futur després de la pandèmia examina els desafiaments pedagògics que té per davant en un fòrum mundial a València. El Palau de les Arts acull aquest dijous i divendres la XII Cimera Internacional de la Professió Docent, una cita organitzada pel Ministeri d'Educació, l'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE) i Education International amb l'objectiu de marcar les directrius en el sector per als anys que venen. Entre els reptes, avançar en una educació que no deixe ningú arrere, potenciar la digitalització i replantejar el paper del professorat, o evitar les desigualtats en l'accés a l'ensenyament.

La cita, que reuneix a la capital valenciana ministres d'Educació i líders de sindicats d'ensenyament de tot el món, ha celebrat la sessió inaugural amb una crida a treballar per a no quedar-se al marge dels grans desafiaments del segle XXI. Garantir l'educació universal, assegurar l'equitat, millorar les tecnologies en aquest àmbit després de l'impuls que han experimentat en la pandèmia o potenciar l'educació en el respecte són alguns dels propòsits que s'han destacat a l'inici de la reunió, en la qual s'ha apel·lat també a millorar la situació de l'educació a Ucraïna. Les sessions giren sobre tres temes: el potencial pedagògic de les tecnologies digitals, els sistemes escolars per a aconseguir comunitats més inclusives i el paper de l'educació per a aconseguir un futur sostenible.

La delegació valenciana ha estat encapçalada pel president de la Generalitat, Ximo Puig, i el secretari autonòmic d'Educació, Miquel Soler, en representació de la Conselleria d'Educació. El cap del Consell ha sigut l'encarregat d'obrir l'acte amb un discurs en què ha reivindicat els sistemes educatius de la Comunitat Valenciana i d'Espanya i ha exposat les assignatures pendents que encara queden per millorar. Entre d'altres, un ensenyament que vertebre tots els territoris i la necessitat de tindre una docència multilingüe, amb especial menció a les llengües pròpies. També ha remarcat que cal reforçar les sinergies entre el món educatiu i el laboral.

El fòrum també ha estat presidit per la ministra d'Educació, Pilar Alegría, que ha defensat davant els assistents l'"ambiciosa" reforma educativa impulsada pel govern espanyol. En la intervenció d'obertura ha assenyalat que "el 2022 s'ha fet més evident que mai que l'educació no pot quedar al marge dels grans desafiaments: les guerres i massius corrents de desplaçats que generen desigualtat, l'auge dels populismes extremistes, les pandèmies o l'emergència climàtica".

Ha subratllat la importància de la presencialitat en les aules, sobretot en les etapes més primerenques, però ha remarcat igualment que les noves formes d'ensenyament assajades en la pandèmia "han vingut per a quedar-se". És una crida a repensar pel paper del personal docent a partir de les lliçons i experiències apreses de les classes a distància durant els moments més durs de la crisi sanitària. La ministra, que ha reiterat l'agraïment a l'"esforç heroic" dels professors i professores per a continuar ensenyant milions de xiquets confinats, ha explicat que encara han d'analitzar-se les conseqüències que ha tingut la irrupció de la covid-19 en l'àmbit educatiu.

També et pot interessar