L’Ajuntament de València autoritza 158 revetles de Sant Joan amb un límit de 45 decibels
Les celebracions hauran de concloure a les 03:00 i serà obligatori instal·lar-hi un limitador de so
L'Ajuntament de València ha autoritzat, de moment, 158 revetles falleres de Sant Joan per a este dissabte. Les festes hauran d’acabar com a màxim les 03:00 hores i complir l'ordenança municipal de protecció contra la contaminació acústica, que establix que el nivell sonor de recepció del total de fonts sonores no podrà excedir en període dia/vesprada els 55 els decibels ponderats A (dBA) —una mesura del so que considera la sensibilitat auditiva de l'ésser humà a diverses freqüències de so— i els 45 dBA en període nocturn. També serà preceptiva la instal·lació d'un limitador-registrador en la totalitat de la cadena de so.
No obstant això, la citada ordenança establix que, en el cas de celebracions o espectacles en què concórreguen simultàniament més d'una activitat de caràcter musical o altres actes amb sonoritat, el nivell sonor global en el focus emissor amb caràcter general no podrà superar 85 dBA de LAeq en el perímetre delimitat.
Els permisos afecten el tall del trànsit rodat i l'ocupació temporal de distints punts del domini públic municipal el 20 de juny on es faran diverses activitats per a celebrar Sant Joan, segons arreplega una resolució del servici d'ocupació del domini públic de l'Ajuntament de València.
Totes les comissions falleres sol·licitants han presentat la documentació necessària per a complir els requisits per a este tipus d'activitat a desenvolupar en la via pública. A més, els servicis de millora climàtica i neteja i arreplega de residus han emés notes on fixen uns condicionants comuns a totes les sol·licituds.
L'horari màxim autoritzat per a ocupar i tallar les vies públiques que s'han sol·licitat serà el comprés entre les 09:00 hores del 20 de juny i les 3:00 hores del 21 de juny del 2026.
Repercussió sonora
Quant a les activitats amb repercussió sonora, la celebració de les revetles se cenyirà al lloc d'ocupació i horari indicats i hauran de respectar en especial l'hora de finalització. Per això, “en cap cas les emissions sonores podran concloure més tard de les 03:00 hores, tal com s'establix en l'article 42 de l'ordenança” de contaminació acústica.
A més, s'establix que durant la utilització dels equips de reproducció sonora “serà preceptiva la instal·lació d'un limitador-registrador que haurà d'intervindre en la totalitat de la cadena de so, que assegure que es complixen els nivells de recepció”. En els supòsits d'instal·lació d'atraccions unflables de fira, s'establix que la velocitat màxima del vent en què se'n pot fer us és de 38 km/h. I respecte a l'encesa de fogueres, només podrà efectuar-se en via pública i el material combustible serà sempre sòlid, i està prohibit qualsevol tipus d'explosiu o líquid inflamable.
L'anunci del l'Ajuntament arriba després d'una primavera marcada per la limitació que el Consell s'ha vist obligat a imposar als festivals de música que s'han celebrat els últims anys a la Ciutat de les Arts i les Ciències, arran d'una sentència judicial que estima la demanda d'un grup de veïns davant del soroll i les molèsties que els ocasionaven estos actes musicals i la terrassa de la discoteca de l'Umbracle.
Una sentència que ha obligat a reubicar la major part d'estos actes, i que va fer que la segona jornada del Festival de les Arts fora cancel·lada després d'incomplir la normativa acústiva en el primer dia, en què inclús, amb els límits de volum marcats, la música no se sentia bé, tal com van denunciar el públic i alguns dels artistes que hi participaven, que, en alguns casos, arribaren fins i tot a anar-se'n de l'escenari.