L'exdirectiu d'Adif s'escuda en la normativa vigent abans de l'accident del tren Alvia
Andrés Cortabitarte qualifica la línia com a "cent per cent segura” i equipara el maquinista amb un conductor de bus "que baixa per Despeñaperros", en una declaració tècnica
L'exdirector de seguretat en la circulació d'Adif, Andrés Cortabitarte, ha remarcat aquest dijous que cap norma l’"emparava" per a ordenar col·locar una balisa abans de la revolta d'A Grandeira, a Angrois (Santiago de Compostel·la), on va ocórrer el descarrilament d'un tren Alvia que circulava amb un excés de velocitat i deixà 80 morts i 145 ferits el juliol del 2013.
Ho ha destacat en la declaració de la tercera jornada del juí per l'accident una setmana després que l'altre acusat, Francisco Garzón, el maquinista del tren, a qui va despistar la telefonada de l'interventor de Renfe.
Cortabitarte ha assenyalat, davant de les preguntes del fiscal, que el concepte de canvi significatiu de la velocitat, que implicava una disminució d'un 40%, el va introduir la comissió de recerca d'accidents ferroviaris (CIAF) després del sinistre.
"Abans no existia això"
L'ex alt càrrec ha argumentat que va ser una vegada passada la tragèdia, i no abans, quan es va “normativitzar" que aquests canvis bruscos de velocitat han de ser senyalitzats o abalisats, com va ocórrer a A Grandeira.
"Ara està normativitzat d'una altra forma? Sí, s'ha normativitzat d'una altra forma tot això. Abans no existia això, senyor fiscal", ha afegit.
En altres moments de la declaració, l'ex cap de seguretat d'Adif va qualificar de "cent per cent segura" la línia i va equiparar el maquinista amb un conductor d'autobús "que baixa per Despeñaperros" despistat o un pilot d'avió que parla amb un altre pilot en el moment de l'aterratge.