Una turista afectada per l’avaria: “No és normal que deixen els viatgers en el carrer”
Els usuaris denuncien que ningú s’ha fet responsable de la suspensió de les línies ni els ha donat informació
Les persones afectades per la suspensió de les línies ferroviàries d’alta velocitat Madrid-València i Madrid-Alacant denuncien que ningú se n’ha fet responsable i que, una vegada han arribat a una estació i han pogut baixar del tren ningú els ha rebut per a demanar-los disculpes, donar-los una explicació ni oferir-los una alternativa.
“No és normal que deixen els viatgers al carrer”, manifestava indignada una turista francesa que visitava Espanya per primera vegada amb la seua filla. Un altre passatger afectat afirma que després de dos dies a Madrid havien de tornar a Castelló, però que fa diverses hores que estan a l’estació de Chamartín sense que ningú haja eixit a dir-los res. “Hauria d’haver-hi algun responsable, com en totes les empreses”, s’ha lamentat.
Però els viatgers i viatgeres que han vist els seus trens cancel·lats no són els únics afectats, també hi ha qui ha vist com el tren es parava a mitjan trajecte, sense obtindre més informació. És el cas de Daniel González que viatjava aquest divendres en un dels trens afectats que no pertany a Renfe. A les 17:20, ha informat a À Punt Notícies que, després d’estar parats a la via des d’aquest divendres de matí, acabava d’arribar la Guàrdia Civil i Protecció Civil per a informar-los que ni Renfe ni Adif es fan responsables de facilitar-los un mitjà de transport alternatiu per a acostar-los a Conca ni a Madrid. Més tard, passades les 18:00 hores, els han deixat agafar les maletes i anar caminant per la via del tren fins a uns autobusos que han enviat per a arreplegar-los i dur-los a Conca, on han arribat cap a les 20:00 hores. Una vegada arribats, els han oferit l’opció d’agafar un tren convencional per a anar a Madrid o a València. Fins que han arribat a Conca, només han menjat unes bosses de papes que els ha portat la Guàrdia Civil a les 17:00 hores.
Les persones que viatjaven amb els trens de Renfe sí que han rebut una solució per part de l’operadora i, encara que amb retard, han aconseguit arribar a Madrid després de quatre hores i mitja atrapats al tren. Però allí no els esperava ningú de Renfe per a donar-los cap explicació ni solució, segons la periodista d’À Punt Mònica Arnau, que viatjava en un d’aquests trens amb direcció València. Davant de la inacció de Renfe, explica Arnau, tot el món ha eixit “en desbandada” a buscar un avió o un autobús que els portara a València, però estaven tots complets. I tampoc les pàgines web de lloguer de cotxes els donen cap solució, perquè estan col·lapsades.
Un altre passatger afectat, Luís Campello, s'ha hagut de quedar atrapat en Madrid perquè no podia tornar a Elx (Baix Vinalopó) com tenia previst fer aquest divendres. Explica que Renfe li ha oferit un canvi de bitllet o el reemborsament de tot l'import íntegre, però no li han donat una alternativa per poder fer el viatge que havia planificat o un hotel on passar la nit davant la situació en la qual s'ha quedat quan han suspés la ruta. Comenta que a l'estació de Chamartín de Madrid s'han viscut moments de tensió davant el creixent nombre de persones que reclamaven informació i explicacions a les companyies que operen les diverses rutes amb la Comunitat Valenciana.
En el seu cas, ha canviat el bitllet per a demà dissabte i la companyia l'ha informat que, si encara persistiren els problemes, li tornaria a oferir la mateixa opció que hui. La decisió de fer nit a Madrid l'ha presa després de comprovar que el primer autobús regular que podia aprofitar per a tornar a la seua ciutat ix a les 22 hores i en tarda cinc a recórrer el trajecte.
L'OCU recorda el dret a reclamar
L'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) ha recordat el dret a reclamar serveis —com ara hotels o entrades— que no s'han pogut gaudir a causa de la suspensió de les vies.
De fet, des de la delegació valenciana de l'organització han explicat que “cada vegada més” els tribunals estan dictaminant a favor del dret dels usuaris que poden provar que la causa directa de no haver gaudit del servei que ja havien pagat és la cancel·lació del mitjà de transport.
També han explicat que el reglament que regula els drets dels viatgers en transport ferroviari estableix clarament que es té dret a una indemnització quan se supera un nombre concret de minuts.